TRE FORSLAG: Tre designforslag vurderes for ny Mjøsbru. Her er ett av dem: Mjøsviadukten. (Bilde: Statens Vegvesen)
IKON: Ny firefelts bro over Mjøsa kan bli et ikon i tre. Den vil skape internasjonal oppmerksomhet og sette nye verdensrekord. Bildet viser varianten Extradosed. (Bilde: Statens Vegvesen)
EXTRADOSED: Snittet viser hvordan underliggende fagverk blir båret av midtstilte tårn og skråstag. Dette designet har lånt elementer fra stålkonstruksjoner. (Bilde: Statens Vegvesen)
TYDELIG: Med mastene vil Extradosed bli den mest synlige av de tre forslagene som nå foreligger. (Bilde: Statens Vegvesen)
IKON: Ny firefelts bro over Mjøsa kan bli et ikon i tre. Den vil skape internasjonal oppmerksomhet og sette nye verdensrekord. Bildet viser varianten Mjøsbølgen. (Bilde: Statens Vegvesen)
DOMINERENDE: Med sidestilte bærende vegger av fagverk får Mjøsbølgen den mest dominerende trekonstruksjonen. (Bilde: Statens Vegvesen)
SVIMMEL: Mjøsbølgen kan lett gjøre en svimmel, med de to bølgene i motfase. Et utradisjonelt design som garantert vil vekke debatt. (Bilde: Statens Vegvesen)
IKON: Ny firefelts bro over Mjøsa kan bli et ikon i tre. Den vil skape internasjonal oppmerksomhet og sette nye verdensrekord. Bildet viser varianten Mjøsviadukten. (Bilde: Statens Vegvesen)
ENKEL: Med underliggende fagverk som eneste bærende konstruksjon er Mjøsviadukten den enkleste konstruksjonen. (Bilde: Statens Vegvesen)
USYNLIG: Bilistene som kjører over Mjøsviadukten vil ikke uten videre kunne se at de kjører på en trebru. Alle bærende konstrukjsoner er skjult under kjørebanen. (Bilde: Statens Vegvesen)

BILDESERIE: Rekordbro over Mjøsa

  • byggbilder