OTHELLO: Ola Persson og Helge Wettre på teknologisk inspeksjon i hovedsalen. I taket er det laget en gedigen "vifte" som er omkranset av en stor "O". Denne ser ut som den kunne vært tatt ut av filmen Star Wars. (Bilde: Trond Heggelund)
TRUBADUREN (IL TROVATORE): Det ser så enkelt og ryddig ut, men bak alle heispumpene og hjelpesystemene (bildet) er det et sinnrikt og stort dataanlegg som skal koordinere alle scenebevegelser og posisjoner for scenedekorasjoner. Alt skal styres på millimeteren! (Bilde: Trond Heggelund)
OTHELLO: Ola Persson og Helge Wettre på teknologisk inspeksjon i hovedsalen. I taket er det laget en gedigen "vifte" som er omkranset av en stor "O". Denne ser ut som den kunne vært tatt ut av filmen Star Wars. (Bilde: Trond Heggelund)
TRYLLEFLØYTEN: Mens musikerne vil ha sine instrumenter i orkestergrava like ved hovedscenen, har Ola Persson sine "musikkrør" i kjelleren som er cirka 16 meter under havnivå. All hydrolikken og støttestystemer gjør at det er lagt kilometer med rør i det nye Operabygget. (Bilde: Trond Heggelund)
DEN GLADE ENKE: Ola Persson er ikke enkemann, men han er for tiden gift med Den norske Opera - i hvert fall den nye i Bjørvika. Når han ikke er på befaring og oppdrag i operabygget er han å finne på kontoret i brakkeriggen der det flyter av tegninger og tekniske beregninger av alle slag. (Bilde: Trond Heggelund)
FAUST: Foreløpig ligger den nye Operaen på en anleggsplass og er kanskje ikke like vakker i alles øyne - den teknologiske skjønnheten kommer innenfra! Om et år er også eksteriøret piffet opp når Operaen åpner. (Bilde: Trond Heggelund)
COSÌ FAN TUTTE: En av mange kraftige hydraulikkpumpene av merket "Hägglunds" under hovedscenen i Operaen. I følge Ola Persson er disse fargerike pumpene rene smykker, noe fotograf Heggelund er skjønt enig i. (Bilde: Trond Heggelund)
LA BOHEME: I vestibylen på Operaen begynner ting etterhvert å komme på plass. Det jobbes på spreng i det som skal bli bohemisk men likevel ultramoderne. Arbeiderne vet at om et år så skal herligheten i Bjørvika åpnes for publikum med en åpningsforstilling som skal regisseres av den kjente Stein Winge. (Bilde: Trond Heggelund)
BARBEREN I SEVILLA : Halvt skjult under en av de mange sceneheisene står en arbeider å monterer utstyr. Mennesker blir små i slike store store stålkonstruksjoner som kan veie rundt 25 tonn. (Bilde: Trond Heggelund)
TOSCA: Sikkerheten er på topp under installasjonen av alt det tekniske i den store operakjelleren. Men trangt er det likevel når alt utsyret skal på plass, noe bildet er et eksempel på. (Bilde: Trond Heggelund)
MADAM BUTTERFLY: Fra en av "sidesalene" under hovedscenen ser du den store dreiescenen bak Ola Persson og Helge Wettre. Det er enorme dimensjoner over både Operabygget og teknikken. (Bilde: Trond Heggelund)
ROMEO & JULIE: I bunnen av den såkalte lillescenen i Operaen er det også store sceneheiser. På "balkongen" står Ola Persson og Helge Wettre og følger med på hva som er gjort. Hvem av dem som er den teknologiske Romeo eller Julie vites ikke. (Bilde: Trond Heggelund)
SVANESJØEN: Ola Persson og Helge Wettre viser fram dreiescenen som en av arbeiderne nettopp har testet. Scenen er 15 meter i diameter. Her kommer det til å bli vist fram mange fine arier og balletter! (Bilde: Trond Heggelund)
A NIGHT AT THE OPERA: De mange heisanordningene på hovedscenen har et sikkerhetssystem i kjelleren som er basert på hydrolikk. Dersom det blir strømbrudd vil hydrolikken i de store rørene automatisk kobles inn - og scenekunstnere og scenearbeidere vil kunne komme seg ut eller ned av heisanordningen. Ola Persson og Helge Wettre blir små blant de store pumpesystemene som er flere etasjer høy. (Bilde: Trond Heggelund)
OPERAFANTOMET: Ole Persson har blitt glad i opera etter å ha jobbet lenge ved Gøteborgsoperaen og Stockholmsoperaen før han kom til nybygget i Bjørvika. På kontoret i brakkeriggen har han hengende en maske som ble brukt på operascenen i Gøteborg. (Bilde: Trond Heggelund)
LES MISERABLES: Med så mye teknologisk utstyr og mange utfordringer er det mye som kan gå galt, men det sørger Ola Persson for ikke skjer. Tett og profesjonell oppfølgning er hans stil. I tillegg er han en av de beste fagfolkene innen sitt område i Nord-Europa. (Bilde: Trond Heggelund)
FLAGGERMUSEN: I stålnettet som er under den store dreiescenen kan det være lett å gå seg vill. Derfor er Ola Persson både høyt og lavt for å følge med at alt det teatertekniske blir som det skal. (Bilde: Trond Heggelund)

BILDESERIE: Operaen i Bjørvika

Den norske Opera og Statsbygg installerer nå noe av det mest avanserte i verden innenfor teaterteknikk.

For å klare den omfattende jobben har Den norske Opera ansatt en teknologisk innvandrer. Den svenske ingeniøren Ola Persson er blitt teknisk vedlikeholdssjef for alt som skjer i Operaen – og det er ikke lite.

Han jobbet tidligere med utbyggingen av Gøteborgsoperaen og fornyingen av Stockholmsoperaen. Derfor er han headhuntet til stillingen ved Den norske Opera, som kanskje er Norges mest spennende teknologijobb for øyeblikket.

Går fra teknologisk tante

– Ola kan det aller meste om teatertekninsk utstyr og avansert bruk av dette. Det han ikke vet er det ikke verd å vite, skryter produksjonssjef Helge Wettre i Den norske Opera.

Wettre er heller ingen førstereisgutt når det gjelder produksjon. Tidligere var han produsent i NRK og Rubicon. En av de største seriene han har regissert er ”Syv Søstre”.

Nå er han blitt produksjonssjef for en teknologisk ”gammel tante”, som den gamle Operaen på Youngstorget må betegnes som.

Alt er stort og avansert

Men nede i Bjørvika jobber en stor og dyktig stab med å installere dreiescener, hydrolikk, hjelpesystemer, strømforsyninger, sikkerhetsanordninger, sceneheiser, lysbruer, høytalerplasser, oppheng for scenetepper og kulisser. Bare for å nevne noe.

Man blir fort svett av alle de store dimensjonene og avanserte teknologiløsningene som er valgt.

Fra kjeller og opp til taket i scenehuset er det hele 56 meter. I Opera-kjelleren er det ”kun” 16 meter fra gulv og opp til dreiescenen, som er 15 meter i diameter. Velkommen til Perssons og Wettres nye teknologiske lekegrind!