BJELKEBREMS: Slik ser de ut, bremsene som Havarikommisjonen har kommet frem til at har løsnet ukontrollert. Disse brukes kun til å bremse og regulere hastigheten på togene, mens de som brukes som parkeringsbremser er noe sterkere. Uansett skal de kunne hanskes med vognsett på over 1000 tonn, langt mer enn hva godsvognene som var involvert i ulykken veide. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
TRANGT: Alt som kunne krype og gå av hovedstadspresse hadde møtt opp på Alnabru for å få se seg rundt på godsterminalen. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
STRENGT: Sikkerhetsforanstaltningene var store, og man fikk ikke bevege seg en meter uten at det sto en sikkerhetsvakt fra CargoNet og skulte stygt på deg. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
HEMMELIG: Informasjonssjef Tor Erik Skarpen i Jernbaneverket (i midten) og banesjef Per Herman Sørlie (t.v.) hadde lite å fortelle om årsakene til at toget løp løpsk. De ville overlate de videre undersøkelsene til politiet og Havarikommisjonen. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
MANUELT: Sikkerhetsopplegget på godsterminalen på Alnabru er endret etter gårsdagens ulykke. Blant annet er det midlertidig innført såkalt flatskifting, som blant annet vil si at det alltid kobles til et lokomotiv ved skifting og alt gjennomføres manuelt. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
BREMS: Banesjef Per Herman Sørlie med sporbremsene ("bjelkebrems") som vanligvis brukes til å kontrollere farten på togene. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
GAMMELT KONSEPT: Bremseutstyret på godsterminalen på Alnabru er av samme typen som ble brukt i 1971. Det har imidlertid gjennomgått kontinuerlig vedlikehold og banesjef Per Herman Sørlie anslo at ingenting av det gamle utstyret sto igjen. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
FLATT: Det er nærmest vanskelig å skjønne hvordan et togsett kan ha trillet i åtte kilometer når starten er såpass flat. Jernbaneverket bedyret imidlertid at man kun trenger 0,05 % helling for at toget skal begynne å trille. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
SPIRALBREMS: En annen av bremsemetodene på godsterminalen på Alnabru. Disse hadde imidlertid ingenting med ulykken å gjøre, ifølge banesjefen. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
TESTET: Alle systemene som kan ha feilet før gårsdagens ulykke, ble i dag testet. Testpersonell var fortsatt på plass bak de noe provisoriske politisperringene. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Testpersonellet er spesialutdannet på akkurat denne bremsetypen, og jobber omtrent ikke med annet, opplyste banesjef Per Herman Sørlie. Den rutinemessige gjennomgangen vil være ferdig innen 2-3 dager. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
OG SLIK GIKK DET: Godstoget endte sin ferd i havkanten på Sjursøya i Oslo etter å ha trillet i åtte kilometer fra Alnabru. (Bilde: Scanpix)

BILDESERIE: Her startet dødsferden