Liv Signe Navarsete fikk den første turen i de nye thinkdrosjene. Bak rattet: Audun Asphjell, daglig leder i Ecotaxi. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete tar plass i landets første el-taxi - en Think City med serienummer én. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Teknisk Ukeblad må ta til takke med en gammel Buddy (i bakgrunnen) mens vi venter på en ny Think City reportasjebil lik den Liv Signe Navarsete har tatt plass i. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Liv Signe Navarsete sammen med Audun (f.v) og Arne Asphjell som er henholdsvis daglig leder og styreleder i Ecotaxi, samt direktør Lars Skrøvseth i Trøndertaxi. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Bak i Thinken kan det faktisk bli plass til en rullestol, mener Arne Asphjell. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Det er elbilentusiast og avgiftshater Arne Asphjell som, sammen med sønnen Audun, står bak prosjektet om å etablere et elektrisk drosjetilbud i Trondheim. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Selv om denne Opel Vectra-drosjen kan skilte med CDTI-motor, blir den et miljøsvin sammenlignet med taxiene bak. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Arne Asphjell kjøpte sin første elbil tidlig på 80-tallet - en engelsk Sinclair C5. Sin første Think kjøpte han i 2001. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Elbiler har momsfritak ved innkjøp i dag, men elektriske drosjer må fortsatt betale åtte prosent moms for oppdragskjøring. Det krever Ecotaxi at noen i bygningen bak ordner opp i. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

BILDESERIE: Første tur i el-taxien

  • bildeserier

Far og sønn Asphjell, Arne og Audun, viste i dag fram sine nye Think City-er som skal gå i ordinær drosjedrift i Trondheim.

Etter pressevisningen gikk turen til Think-fabrikken i Aurskog der taxiene blant annet skulle påsettes nye vinterdekk. Deretter startet den nøyaktig 50 mil lange turen til Trondheim.

Det vil ta noen dager, ettersom Think har en rekkevidde på 18 mil forutsatt at varmeapparatet ikke brukes.

Teknisk Ukeblad følger turen til de banebrytende drosjene!