FØRST UT: BMW lanserte sine to nye el- og hybridkonsepter på IAA - i3 og i8. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
BMW i8 blir en ladbar hybrid med batterirekkevidde på 35 kilometer. Den har en akselerasjon fra null til hundre på under fem sekunder, og en topphastighet på 250 km/t. Vekten er 1480 kilo, og i8 får fire seter. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
i-serien produseres i aluminium og karbonfiber for å holde vekten nede. Elbilen i3 skal lanseres i 2013, får en vekt på 1250 kilo og rekkevidde på 150 kilometer. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Ford presenterte sitt nye designkonsept Evos på grandiost vis. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Måkevinge-konseptet Ford Evos er en el-bensin-hybrid og har all verdens trådløs teknologi for å holde følge med livet ditt. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Opel lanserte blant annet sitt nye urbanbilkonsept Rak-e. Denne ble kjørt inn på scenen av en 16-åring, ettersom kjøretøyet vil kunne begrenses til 45 kilometer i timen og dermed være lovlig for 16-åringer en del steder. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Uten begrensningen har Rak-E en toppfart på 120 kilometer i timen, og en rekkevidde på 100 kilometer. Motoren leverer 49 hestekrefter, og batteriet lades til fullt på tre timer. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Fisker avduket sin nye plug-in-hybrid, stasjonsvognen Fisker Surf. Den skal være i salg allerede neste sommer. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Surf har samme drivlinje og får samme rekkevidde som "lillebror" Fisker Karma, altså 80 kilometer på strøm og 400 kilometer på bensin. Mens bilen kjører fossilt, lades batteriene opp til cirka 50 %, slik at den totale rekkevidden blir noe over 500 km. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Volkswagen lanserte nye modeller av sin minibil Up!, blant annet enn elektrisk utgave. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Små, urbane elkjøretøy var i vinden på årets Frankfurt-messe. Volkswagen lanserte sin Nils, et liten sak med 34 hestekrefter og rekkevidde på 65 kilometer. Toppfarten er imidlertid relativt habile 130 kilometer i timen. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Renault lanserte sitt nye elvarebilkonsept Frendzy. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Frendzy får en 37-tommers TV-skjerm i døra, som kan fungere som annonseplakat i ukedagene. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Også Audi viste frem en liten elektrisk bybil. Konseptet Spyder er bare 1,68 meter bred og 1,19 meter høy. Spyder har plass til to, har en motor på 15 kW (20 hk) og toppfart på 100 km/t. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Konseptet for en ny Audi A2 er elektrisk. Taket er i utgangspunktet hvitt, men kan gjøres gjennomsiktig ved et tastetrykk, ved at elektrisk spenning stiller opp små partikler i glasset slik at lyset slipper gjennom uhindret. Panoramataket kan på samme måte mørklegges og skjerme kupeen fra solvarme. A2 har for øvrig en rekkevidde på 200 km og toppfart på 150 km/t. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Brabus har spesialisert seg på å bygge om Mercedes-Benz-er. Her en E-klasse som har fått satt inn to elmotorer fra Protean og en trimmet variant av dieselmotoren i en E220 cdi. Den skal takle 120 kilometer kun på strøm. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Den helelektriske varianten av samme bil har en rekkevidde på opptil 350 kilometer i timen. Topphastigheten er 220 kilometer i timen. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Brabus har også lagt sine hender på en elektrisk Smart Fortwo. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Mercedes CLS i Brabus-trimmet variant, kalt Brabus Rocket 800. Denne har fått en 588 kW V12 biturbo-motor, og har oppgitt topphastighet på over 370 kilometer i timen. Prisen? 429.000 euro. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Den vanlige elvarianten av Smart Fortwo var også på plass, og ble blant annet brukt til et vennlig slag bil-Pong. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Ny variant fra Mini: Cooper SD. Toppfart: 215 kilometer i timen. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Politiet i Hessen tester Opel Ampera som politibil. Sikkert fint, men den har nok sine mangler i forbindelse med utrykning, da toppfarten bare er 160 kilometer i timen. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Lamborghini Aventador ble første gang vist fram i Genève for et halvt år siden. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Rekonstruksjon av verdens første hybrid, Lohner-Porsche Semper Vivus, som opprinnelig ble bygget til verdensutstillingen i Paris i 1900. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
BMW har gått sammen med Husqvarna og laget den elektriske motorsykkelen E-Go. Den veier bare 80 kilo, men ingen øvrige detaljer om rekkevidde eller hastighet er offentliggjort. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
På denne måten ble 50-årsjubileet til Renault 4 markert. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Toyota Prius viste seg i 7-seter-variant. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Elbilen Renault Zoe ZE skal settes i produksjon over nyttår. Renault starter med Fluence, Kangoo og Twizy. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Avdukingen av nyeste generasjons Porsche 911, altså 991, var selvsagt et av høydepunktene for mange på årets Frankfurt-messe. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Volkswagens nye Boble i R-utførelse er fortsatt på konseptstadiet og VW har ikke røpet hva slags spesifikasjoner den vil få. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Smart har fått materialteknologiske bidrag fra BASF til elbilkonseptet Forvision. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Ny luksussedan fra Lexus, hybrid selvsagt, GS 450h (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Alfa Romeos konsept 4C (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Mazda har ikke hatt all verdens suksess med suven CX-7 her til lands, men kanskje crossoveren CX-5 passer nordmenn bedre? (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Ferrari 458 Italia ble vist fram første gang på forrige Frankfurt-messe, i 2009, mens 458 Spider debuterte på samme sted i år. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Mercedes-Benz SLS AMG etter å ha blitt ombygget av sveitserne i Mansory. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Ferrari 458 etter en ditto behandling fra Mansory. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Er dette Mercedes-Benz S-klasse om 15 år? Konseptet F125! har et energitett litium-svovel-batteri (Li-S) på 10 kWh, hydrogentank integrert i chassiset med kapasitet 7,5 kilo hydrogen ved 700 bar, brenselcelle hentet fra B-klasse F-Cell og fire elmotorer hentet fra elbilen SLS AMG E-Cell som yter maksimalt 230 kW effekt. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Hybridkonseptet Infiniti Etherera har en 245-hesters bensinmotor og en elektrisk hjelpemotor. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Elektrisk mini-minibuss fra tyske Mia. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Skuter på hydrogen: Denne Suzuki Burgman er utstyrt med en brenselcelle. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Det første elbilkonseptet fra det kroatiske selskapet Rimac Automobili, må ha et av de største batteriene som er plassert i noen bil: energikapasiteten er 92 kWh! (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Volvo hinter til PV i konseptet You. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Renault Twizy ZE skal settes i serieproduksjon i løpet av høsten. Rundt om i Europa starter prisen på 7 000 euro, men det er ingen planer om å inn elbilen til Norge med det første. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Peugeots nye luksuskonseptmodell HX1 er designet av nordmannen Per Ivar Selvaag. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

BILDESERIE: Bilsnadder fra Frankfurt