FOR HØYE BILAVGIFTER: Samferdselsminister Liv Signe Navarsete mener bilparken i Norge er for gammel. (Bilde: Truls Tunmo)
HYBRID: Honda Norge hadde med seg en Honda Civic 1,3 hybridbil i møtet med samferdselsministeren. (Bilde: Truls Tunmo)
LITE CO2: Hybridbilen Honda Civic 1,3 Hybrid kutter bensinmotoren der elmotoren kan gjøre jobben alene. Drivstofforbruket blir betydelig redusert med denne motorteknologien. (Bilde: Truls Tunmo)

– Bilavgiftene er for høye

  • Motor

Dette kom frem under et møte samferdselsministeren hadde med sentrale representanter fra bilnæringen i dag.

Møtet tirsdag formiddag var en del av arbeidet med sektorvise klimahandlingsplaner.

Viktig med utskfting

– Å skifte ut den gamle bilparken er kanskje noe av det mest virkningsfulle vi kan gjøre for å redusere CO 2-utslippene fra personbilene, sa Liv Signe Navarsete på spørsmål fra Teknisk Ukeblad.

Hun svarte på spørsmålet om det ikke ville ha blitt mindre forurensing fra biler dersom prisene hadde vært som i Sverige – omkring halvparten av i Norge.

– Nå henger bilprisene også nøye sammen med budsjettspørsmål. Men bilavgiftene er for høye på biler med lavt CO 2-utslipp, medga Navarsete.





Biodrivstoff

Hun sa også at et viktig tiltak for å redusere forurensingen fra personbilene er å satse på biodrivstoff.

– Denne satsingen må bli landsdekkende. Dessuten er det veldig positivt at bilbransjen satser på ny og mer miljøvennlig teknologi. Noe av nøkkelen til reduksjon i CO 2-utslippene ligger nettopp i ny teknologi.





Miljømerking

For øvrig nevnte hun enkle eksempler på tiltak som vil bidra til å minske forurensingen fra biler.

– Staten skal ikke gjøre alt, men vi skal bidra til en mer miljøbevisst oppførsel blant folk. For eksempel er det nå en miljømerking på gang av personbiler i forhold til hvor mye CO 2 hver enkelt bilmodell slipper ut. Og folk kan selv redusere at deres egen bil forurenser mindre ved for fjerne skiboksen fra taket og å tømme bagasjerommet for unødvendig last. Det er mange enkle ting vi selv kan gjøre for å redusere CO 2-utslippene, sa Liv Signe Navarsete.





Dyr miljø-Honda

Til stede under møtet med samferdselsministeren, var blant andre Kåre Filseth fra Honda Norge. Han hadde med seg en 1,3 liter Honda Civic hybridbil – for å vise at den japanske bilfabrikken tar miljøproblematikken på alvor.

– Denne bilen har til sammen 115 hestekrefter som kommer fra både en konvensjonell bensinmotor og en elmotor. Motorvolumet er 1,3 liter, men kraften som de tomotorene leverer tilsvarer det samme som en 1,5-1,6 liters motor, sa Filseth.

Fordelen med en slik motor er først og fremst at drivstofforbruket reduseres betydelig i forhold til en tilsvarende bil med bare bensinmotor.

Miljødyrt

– Elmotoren slår inn avhengig av hvor stort gasspådraget er, forklarte Filseth om bilen, som til tross for sin miljøvennlige motorkombinasjon koster ca 260.000 kroner.

Likevel mente ikke Honda-representanten at prisen på bilen var avgjørende for at folk ikke velger den i større grad enn det som er tilfellet.

– Folk er ikke miljøbevisste nok. Det er årsaken til at salget av en slik bil ikke er høyere, sa Kåre Filseth.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.