Bil med høyfast stål

I deler av "skroget" på nye Opel Signum har konstruktørene brukt borlegert stål med fasthet helt opp i 1500 MPa.

Vanlig karosseristål har en fasthet (styrke) på 350 MPa og høyfast stål kan ligge på 700 MPa.

Grunnen til at Opels ingeniører valgte et så høyfast stål, er at de da kan bruke en mindre stålmengde, dvs. bygge lettere karosseri. Men dette stemmer bare så lenge de bruker stålet slik at det påkjennes i strekk og bøy. I knekking er det stort sett geometri og elastisitetsmodul som bestemmer konstruksjonens stivhet.

Alt stål og alle jernmetaller har grovt sett samme spesifikke stivhet, rundt 210 GPa. Styrken i rammestålet har gjort at Opels nådde målet om torsjonsstivhet: 20.000 N pr. grad vridning når karosseriet holdes i tre hjulinnfestningspunkter og belastes med hydraulisk jekk i det fjerde (bak).

Modell Signum er en variant av Vectra Sedan. Den følges til høsten av en stasjonsvogn.

Den kanskje mest interessante nyheten i Signum ved siden av stålbruken, er at bilen nå kan leveres med en direkteinnsprøytet bensinmotor.

Direkte innsprøytning av bensin krever økt datakapasitet i motorstyringen, ny sylindertopp og nye stempler.

Forbruket skal ifølge Opel synke med minst seks prosent i forhold til en like stor (2,2 liter) normalinjisert motor.

I vanlige bensinmotorer sprøytes oppmålt bensinmengde inn i innsugningsrøret like over inn-ventilen.