UNGDOMMENS: De unge urbane som om tre-fire år skal skaffe seg bil vil ha helt andre krav og ønsker enn hva dagens modeller tilbyr. Derfor har Toyota skapt det høyteknologiske prosjektet ENDO. Den debuterte i Frankfurt i forrige uke. (Bilde: TOYOTA)

Bil for unge urbane

  • samferdsel2

På samme måte som den større modellen SCION, retter også denne seg inn mot de stadig voksende skarene av unge mennesker.

Det kommer en ny babyboom; ungene til sekstiåtterne blir voksne og har tatt skrekken av sine utsvevende, selvnytende og egoistiske foreldre.

Studerer kjøpegrupper

Happy go lazy erstattes av studieflid og alvor, gruppetilhørigheten er viktigere enn individet, og Toyota har startet en egen avdeling for å studere fenomenet og tilpasse sine produkter til de kommende kjøpernes krav og holdninger.

Designet til ENDO tar utgangspunkt i bymiljøet, som utgjør en stadig økende utfordring for bilindustrien og for byplanleggerne.

Det er mangel på plass, det er forurensning og trafikkork, bråk og mas – alt dette gjør det mer og mer utrivelig å oppholde seg i byene.

By- og miljøvenn

ENDO er - ifølge Toyota - en løsning som tar sikte på å løse disse problemene. Dens kompakte dimensjoner og lave vekt gir bedre plassutnyttelse og lavere utslipp, samtidig som den har plass til fire personer med bagasje. Den har også ekstra bagasjeplass.

Bilen er kort, bare 3 meter lang, men høy (1.52 m) og bred (1.69 m) slik at det blir god innvendig plass. Den fleksible innredningen tilbyr passasjerene smarte løsninger.





Forfriskende enkel

Designerne arbeidet ut fra en tenking de kaller “Vibrant Clarity” – en formskole som sikter mot friskere og livligere bilmodeller i fremtiden. Disse modellene vil skille seg ut fra mengden og bidra til å definere Toyotas globale identitet.

Nøkkelordene bak uttrykket “Vibrant” er engasjerende og forfriskende, mens “Clarity” er uttrykk for klar, logisk og enkel.

Fire elementer er med på å skape “ Vibrant Clarity”, alle kommer klart til uttrykk i ENDO-PASS: P – Proporsjoner, A – Arkitektur, S – Overflater (Surface), S – Spesielle følelser.

Arkitekturen har to elementer: Den øvre delen med oval form og den nedre frie formen med ”mer emosjonelt uttrykk”. Overflatene er rene og stramme, med hi-tech preg.

ENDO hevdes å by på store variasjonsmuligheter i interiøret og har mange avanserte teknologiske løsninger. Dørene har dobbeltvirkende hengsler slik at de kan åpnes og lukkes også der det er trangt om plassen.

Epost og internett

Det dominerende instrumentet på dashbordet er informasjonsskjermen, som går over hele bilens bredde. I tillegg til målere, navigasjon, audio- og klimafunksjoner, kan displayet også vise e-mail og internett, med et utall variasjonsmuligheter.

Brukeren kan endre bakgrunnsfargen på skjermen, fargen blir reflektert på de hvite dørene, og skaper en spesiell atmosfære i bilen. Det store glasstaket kan forsterke følelsen.

Rotrende seter

Passasjersetet foran kan flyttes i fire retninger, det kan snus forover, bakover og til sidene. Dette gir mulighet for å laste inn bagasje ved setet og gir lettere adkomst til baksetene.

Baksetene har full funksjonalitet med ryggstøtter som kan roteres i forskjellige retninger, interiøret kan tilpasses enkeltes bruk, enten med fire seter, tre seter og et bord, eller to seter med masse bagasjeplass.

Motoriseringen er ikke avslørt, men det skulle forundre mange om det ikke blir en høyeffektiv, liten, smart turbodiesel med svært lave utslipp.