DATATELE

BI - bedre enn sikkerhet

ALLE VIL HA ANALYSE:Sjefen for markedsføring Jim Davis i SAS Institute tror de sitter på den gylne gren i markedet.
ALLE VIL HA ANALYSE:Sjefen for markedsføring Jim Davis i SAS Institute tror de sitter på den gylne gren i markedet. Bilde: orv
14. nov. 2006 - 07:53

Sjefen for markedsføring Jim Davis i SAS Institute ser svært lyst på fremtiden.

Selv om selskapet nå er 30 år og har vokst til å bli verdens største privateide IT-selskap mener han at dette markedet bare er i starten.

Mens alle som trenger en database har det er det et fåtall som bruker alle dataene de akkumulerer til analyse og belytningsstøtte. IT-analyseselskapet Gartner tor dette området kan vokse raskere enn selv markedet for datasikkerhet.

Avdekker snusk

Og det er analyse som er selve bærebjelken i SAS Institute. Programvaren deres er kanskje den mest avanserte i verden og nå bygger de i raskt tempo ut bransjeløsninger. De dekker alt fra påvisning av pengehvitvasking og kredittkortsvindel for finanssektoren til optimalisering av telesystemer og løsninger for olje- og gass-sektoren.

— I dag har vil rundt 200 bransjeløsninger og jeg tror vi trenger 100 til for å dekke alle mulighetene vi har. I tillegg ser vi en klar trend til at stadig mindre bedrifter bruker forretningsanalyse for å få mest mulig ut av alle dataene de samler opp, sier Davis.

Mot det utstrukturerte

— Vi har bare sett begynnelsen av hva søkemotoren kan bidra med på dette området og hva vi kan bygge av løsninger på toppen av slik teknologi. Det spesielle med søkemotorer, i motsetning til databaser, er at de håndterer både strukturerte og ustrukturerte data og det betyr at vi kan får et mye større datatilfang. I vår verden er datavarehuset en sentral kilde til strukturerte data som vi kan analysere, men i fremtiden tror jeg ustrukturerte data fra søkemotorer vil kunne brukes som et viktig tillegg. Veldig mye av den verden som omgir oss er jo ustrukturert og når vi behersker slike datakilder vil vi få et bredere og bedre datagrunnlag for analysene, og det er selvfølgelig en helt sentral parameter for å få gode resultater. Jo mer relevante data vi har, og jo større datakraft vi har til rådighet for analysejobben, jo bedre resultater vi kan generere. Jeg ville jo tippe at Google eksperimenterer med slike ideer i sine utviklingsavdelinger.

Spennende teknologier

Davis tror vi står overfor nye teknologirevolusjoner fordi mye av det hemmelige arbeidet som gjøres i militære programmer kommer til og bli frigjort for bruk i den sivile sektor.

— Både Internett og GPS begynte som militære programmer og tenk på hvilken effekt det har hatt på utviklingen? Jeg er sikker på at det skjer mye innen anti-terror slik som ansiktsgjenskjenning som vil få stor betydning i det sivile. Om slike systemer ikke finner ut hvem du er kan de kanskje si at du er en kvinne mellom 30 og 35 og tilpasse seg til det. Noe slikt vil jo være gull verd i markedsføring og varehandel og kan skape en bølge av nye anvendelser.

Davies mener RFID også er en teknologi som kan bidra til en ny revolusjon. Det er allerede mulig å utnytte denne teknologien langt mer enn det som gjøres, men utviklingen holdes tilbake av frykten for hva folk vil mene om det. Slik teknologi har et stort ”Storebror ser deg”-potensial.

— Vi ser det samme dilemmaet innen genforskning. SAS Institute leverte programvare som gjorde at det menneskelige genomet ble kartlagt så raskt som det gjorde og vi i stand til å kartlegge de individuelle forskjellene mellom mennesker. Det fine med slike personlig egenkart er at vi vil kunne si akkurat hvilke medisiner du skal ha og hva du ikke tåler. Problemet er selvfølgelig faren for at slik kunnskap vil misbrukes av forsikringsselskaper og andre som da vil kunne diskriminere folk som viser økt sjanse for lidelser og sykdommer.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.