Storgata i Lillestrøm egner seg dårlig som handlegate. Fortauene er ikke spesielt brede, den har tett trafikk og enda tettere rekker med parkerte biler på begge sider. Forholdene blir mye bedre når denne delen av Storgata er bygd om til gågate.

Betonmast leder i Lillestrøm

Nest laveste anbyder er Mesta med 40,910 millioner. Deretter følger PEAB (46,445 mill.), NCC (48,230 mill.) og AF Skandinavia 58,709 mill.).

Prisnivået ligger klart høyere enn overslag som er gjort tidligere, men markedet har forandret seg mye siden. Det er også gjort forandringer på konkurransegrunnlaget. Prosjektleder Jostein Ressem I Skedsmo kommune mener prisene er som man kunne vente i dagens marked.

Prosjektet berører en del av Storgata og noen sidegater, til sammen 630 meter. I alle berørte gater blir det total masseutskifting. Ca. halvparten av strekningen blir reetablert som gågate, den andre halvparten blir miljøgate som er åpen for biltrafikk. Gågata skal ligge i Storgata mellom Voldgata og Teatergata.