De skråttstilte pilarene til den lengste gangbrua skaper harmoni med bybrua ved siden av. (Bilde: Ill.: Løvseth + Partners)

Betonmast bygger bruer over Begna

Betonmast var i en klasse for seg. Nærmeste konkurrent lå nesten 15 prosent høyere ved anbudsåpningen. De to bruene har lengder på 55 og 20 meter. Mellom dem skal skal det støpes en 75 meter lang støttemur mot Begna. Over denne blir det etablert en gang/sykkelveg. Dette arbeidet inngår i oppdraget til Betonmast. Det gjør også heving av gang/sykkelvegen på Glatved på nordsiden av Begna. Det er nødvendig for å tilpasse den til de nye bruene. Til sammen 120 meter av gang/sykkelvegen blir hevet.





V i elva

Bruene er prosjektert av Cowi og tegnet av Løvseth + Partners. De skal bygges nedenfor fossen som byen er oppkalt etter. Den lengste kommer til å gå parallelt med bybrua. Overbygningen bæres av fire skråttstilte pilarer, en på hver side av elva og to på en holme midt i. De to på holmen har felles fundament og skrår ut til hver side slik at de former en V midt i elva.

Løsningen er valgt for at gangbrua skal harmonere med bybrua, som har en skråttstilt pilar på hver side av hovedspennet. De lener seg mot hverandre og møtes under overbygningen slik at de former en omvendt V over Begna.

Den korte brua skal krysse et sideløp av Begna som er kjent som kanalen. Begge bruene får slakkarmert overbygningen med trauprofil. Gangarealet blir to meter bredt. På utsiden av veggene i trauet skal det gå kabler og ledninger for vann, kraft, fjernvarme og internett. Utenfor disse blir det en kobberbekledning som vil gjøre overbygningen irrgrønn etter en tid. Tilrettelegging for kablene og ledningene inngår i entreprisen.





Spleiselag

På nyåret blir det sendt ut en ny entreprise som omfatter LED-belysning av den nye gangveganlegget og områdene omkring. Ringerike kommune, som er byggherre for anlegget, tar sikte på å få belysningen ferdig innen 1. september neste år, som er fristen for ferdigstillelse av jobben til Betonmast.

Flere parter er med på finansieringen av anlegget. Hønefoss Fjernvarme betaler 4,9 millioner kroner, Ringeriks-Kraft betaler 1,4 mill. og Hadeland og Ringerike Bredbånd betaler 0,7 mill. Resten dekkes av Ringerike kommune.

Behovet for bedre mulighet for å krysse Begna øker som følge av oppgradering av området rundt den nederste delen av denne elva. Like nedenfor stedet der gangbruene skal krysse, flyter Begna og Randselva sammen til Storelva som renner ut i Tyrifjorden 16 km nedenfor. De siste årene har Storelva blitt mudret og en ny brygge er bygd på Glatved. Dette har gitt grunnlag for drift av turistbåten «Dronning Tyra» som har blitt godt mottatt.