KABELSKADE: Skadene på det tekniske utstyret var omfattende. Leveringstid på nytt vil være med å avgjøre hvor fort tunnelen igjen kan åpnes. (Bilde: Joachim Seehusen)
VRAKRESTERA: Fortsatt lå det utbrente vrakrester i tunnelen mandag ettermiddag. Elementene bærer preg av å være utsatt for høy varme og omfattende skader. (Bilde: Joachim Seehusen)

Betongelementer må skiftes i Follotunnelen

  • Bygg

– Vi må ta flere prøver før vi kan anslå omfanget, men det er klart at noen av elementene er så skadd at de må skiftes, sier sivilingeniør Cristian Rønneberg hos dr.ing. Aas-Jakobsen, som Statens vegven har hyret inn som ekspert.

Les også:

Skader som forventet

Rønneberg var også med å vurdere skadene etter brannen i Eidsvolltunnelen i 2006.

– Ut fra det vi så der forventet vi avskallingsskader og omfattende skader på kabelbruer, kabler og annet teknisk utstyr et godt stykke innenfor selve brannstedet. Egentlig er jeg ikke overrasket over skadeomfanget, sier Rønneberg.

Høy varme

Han bekrefter Vegvesenets anslag om at temperaturene har vært oppe i 1400 – 1500 grader.

– Der kjøretøyet sto var betongen helt gråhvit, all soten hadde brent bort. Det indikerer temperaturer over 700 grader. Ved brannen i Eidsvolltunnelen målte brannvesenet temperaturer på 12-1300 grader, her har det nok vært noe høyere temperatur ut fra øvrige observerte skader på betongelementene.

Profilen er bygget med ett veggelement på hver side og to takelementer.

– Både tak- og veggelementer må skiftes. Det er graden av avskalling og brannbelastning for øvrig som bestemmer om de må skiftes eller om de kan repareres.

Leveringstid

Rønneberg vil ikke anslå noen reparasjonstid.

– Nei, det må Vegvesenet uttale seg om, men det er klart at her er det så mye som må skiftes at også leveringstid vil være en faktor. Svært mye at det tekniske utstyret må skiftes. Det må også gjøres supplerende undersøkelser av det teknisk anlegget for vurdering av skadeomfang og behov for utskifting av dette utstyret.