Betong sikrer høyhus

Den tragiske terrorhandlingen mot World Trade Center (WTC) i New York tirsdag i forrige uke har aktualisert en del ideer om hvordam framtidige høyhus kan sikres mot flykrasj. Alle forskerne er enige om at ingen bygninger i realiteten kan motstå et treff fra en Boieng 767 fullastet med drivstoff. Men skadene kan reduseres, og bygningene kan stå enda lenger før de eventuelt kollapser.

Kun stål

Da de to tvillingtårnene ble på begynnelsen av syttitallet var stålkonstruksjoner det eneste byggematerialet som kunne ivareta krav til både styrke og estetikk. Siden den gang har for betong seilt opp som et alternativ.

Petronas-tårnene i malaysiske Kuala Lumpur er verdens høyeste bygninger med 452 meter (WTC var 415 og 417 meter høye), og der har de benyttet moderne betong sopm både er lettere og sterkere enn hva WTC-konstruktørene hadde til rådighet. Men heller ikke de kunne stått imot et flykrasj som de i New York.

– Dagens byggherrer tenderer til å bruke mer betong når de bygger høyhus, sier dr. Mir M Ali, professor i arkitektur ved universitetet i Illinois, USA til the New York Times.

– Ved et flykrasj eller en eksplosjon vil betongen absorbere energien og sjokkbølgene bedre. Det gjør byningen mindre sårbar. Om World Trade Center hadde vært bygd som Petronas-tårnene, ville de ha stått lenger før de eventuelt kollapset, hevder han.

Mer betong

Petronas-tårnenes ytre konstruksjon bæres av 16 betongsøyler med to meters tykkelse. I midten av tårnene er det dessuten reist en betongkjerne på over 530 kvadratmeter, som inneholder trappeganger og heissjakter.

Dr. Mir tror at om en 767 treffer et slikt tårn, vil mestparten av flykroppen smadres på utsiden av tårnet, og drivstoffet ville i all hovedsak plasket ut over utsiden.

Under flykrasjene og de etterfølgende brannene i WTC utviklet det seg temperaturer på rundt 2000 grader celsius, hvilket førte til at metallkonstruksjonen kollapset. Nå er heller ikke betong veldig motstandsdyktig mot slike temperaturer. Den ville ekspandert og falle av i flak, og eksponert armeringen for de eintense temperaturene, og konstruksjonen ville umiddelbart mistet sin styrke.

Betong pluss stål

Ved Berkeley-universitetet i California har de muligens en løsning: Der foreslår forskere å bekle 15 cm tykke betongvegger med halvtoms stålplater. Betongen beskytter stålet mot deformering, mens stålet beskytter betongen mot å flake av.

– Dermed oppnår vi å utnytte de beste egenskapene ved begge materialene, tror dr. Abolhassan Astaneh- Asl, som er professor i bygningskonstruksjon.

Ved halvskalatester har tre etasjers bygninger med slik konstruksjon vist at de kan tåle jordskjelv på opptil 9 på Richters skala. Astaneh- Asl tror at ved et flykrasj, som de i WTC, ville en slik konstruksjon ført til at mer av flyet ville blitt smadret på utsiden av bygningen, og forårsaket mindre skader på selve bygningskonstruksjonen.