Bestilling: 120 Airbus

Airbus selger som aldri før, og ligger ifølge en melding an til å selge flere maskiner i 2003 enn selveste Boeing.

Det er særlig den mellomstore til lille modellserien de kaller A320, som slår an.

Flyselskapene liker flyet fordi det har svært god økonomi, og kan flys med lavere forbruk enn noe annet passasjerfly. Pilotene liker flyet fordi det er lettfløyet og passasjerene liker det fordi det har en rommeligere og luftigere kabin enn Boeing 737.

EasyJet har allerede fått det første flyet, en A319, som ble levert i slutten av september. Selskapet vil få ytterligere fem A319 i løpet av året. De øvrige flyene vil bli serielevert helt til slutten av 2007.

EasyJet mener selv at flytypen har en rekke fordeler for lavprisselskapene.

- Bredere midtgang og dører samt større og letter tilgjengelige rom for frakt, gjør det mulig å kutte ned på tiden flyene står på bakken, sier Ray Webster, sjef i easyJet.

EsyJet legger vekt på at denne familien av fly har den mest romslige plass for medbrakt bagasje.

- Vi har valgt en kabinlayout med 156 seter, i en klasse. Vår forretningsmodell er basert på flyging fra lokale flyplasser til noen av de mest attraktive destinasjonene i Europa. Med disse flyene kan vi tilby kundene et helt spesielt produkt, mer økonomisk enn noe annet selskap i mange, mange år fremover, framholder Webster.

Airbus er blitt en stor flyprodusent. De er verdensomspennende og har utviklings- og produksjonsanlegg i Frankrike, Tyskland, Storbritannia og Spania. Videre har de datterselskaper i USA, Kina og Japan.