- Ingen andre kan tilby den bredbåndsdekningen som vi kan utenfor byene og tettstedene, sier den nye direktøren i Nordisk Mobiltelefon, Robert Eckert. (Bilde: Scanpix)

Best bredbånd på bygda

Nå skal nye kunder overbevises om hvor fortreffelig dekningen er utenfor byer og tettsteder.

– La de store mobiloperatørene slåss om kundene som vil ha mobilt bredbånd i byene. Vår rolle er først og fremst å være de som kan tilby best dekning over hele landet. Ingen andre kan tilby den bredbåndsdekningen som vi kan utenfor byer og tettsteder, sier Nordisk Mobiltelefons nye administrerende direktør Robert Eckert.

Overtok

Eckert har overtatt sjefstolen etter at det konkursrammede selskapet som driver ICE-nettet ble kjøpt av amerikanske Access Industries.

Først i Norge og så i Sverige, og det forhandles med kreditorene i Danmark om en overtakelse.

Nå skal han lede et nytt offensivt skandinavisk nett på de langtrekkende 450 MHz-frekvensene.

— Vi gjennomførte en grundig evaluering av selskapet før vi overtok det og så at den tekniske siden av nettet var veldig bra. Problemet var at de ikke fikk god nok kommersiell uttelling for det de kunne tilby, sier Eckert.

Penger på bok

Nå er pengekisten fylt opp med titalls millioner dollar og nå Eckert og Co ut å hente flere kunder.

Utbyggingen av nettet skal også fortsette med flere basestasjoner.

I løpet av de neste fire til fem årene regner han med å doble antallet basestasjoner for å fortsatt kunne tilby overlegen bredbåndsdekning i spredt befolkede områder.

— Det er tre typer kunder vi sikter oss inn mot. Det er de som bor i byene, men som ofte er utenbys. Tenk på alle de som drar på hytta i helgene og feriene. Og så er det alle som bor på landet hvor dekningen i det vanlige mobilnettet oftest er svært begrenset i hastighet.

Til slutt er det alle forretningskundene som jobber utenfor byene.

– Til sammen er dette mer enn nok potensielle kunder til å gi oss en fortsatt god vekst i kundemassen. I dag har vi over 32 000 kunder og det vokser raskt. Jeg tror ikke vi vil ha store problemer med å nå 70 til 80 000 kunder som trengs for at dette skal bli en god forretning, sier Eckert.