NETTARKIV

Bergenstog på villspor

5. des. 2002 - 09:16

ringeriksbanen

Den store idé om den perfekte banetrasé, Ringeriksbanen mellom Oslo og Hønefoss, vaker stadig. Et gigantanlegg med et kjempehull skal korte tiden "med rundt 50 minutter" som er ca. det halve av dagens reisetid til en sum av rundt 4 milliarder kroner

Det er neppe for hønefossingenes oslotur at alt dette investeres, de kan jo allerede ta buss på ca. en time. Og da kan de gå på bussen mange steder i Hønefoss og stige på og av underveis. Det blir heller ikke særlig moro for dem å reise i tunnel mer enn halve veien. For godstrafikken investeres det heller neppe. Den bryr seg lite om 50 minutter bare den finner plass på banenettet. Og Bergensbanen har plass. Altså må det være for hallingdøler, bergensfarere og vossinger at kjempehullet skal bygges og Ringerike temmes?

Men er det fornuft i dette? Reisetiden mellom Oslo og Bergen, eller omvendt, er i dag nede i 6 timer og 25 minutter og skal gjøres mindre. Reisetiden over fjellet kan derimot kortes med minst 50 minutter om samme midler investeres i andre baneforbedringer. Men viktigst når man vurderer en marginal forbedring er vel en kost/nytte betraktning?

Bergensbanens tog bruker samme trasé som Sørlandsbanen helt til Hokksund. En krone investert mellom Drammen og Hokksund deles altså på to baner. Det er lik dobbel nytte! Og strekningen videre til Hønefoss ligger der allerede, men traseen er gammeldags. Den synes imidlertid lett å utbedre til høyhastighetstrasé på de fleste strekninger, til en pris som må ligge langt under en tunnel. Omgivelsene er også vant til tog, de overraskes neppe mye over en fornyet bane!

Og dobbelt best av alt: Traseen fra Drammen til Hønefoss forbinder både Bergensbanen, Sørlandsbanen og Vestfoldbanen uten at de reisende må om Oslo der det allerede er fullt nok.

Derfor har hver krone brukt på denne traseen langt større verdi enn brukt på en unødig og kostbar tunnel fra Sandvika til Steinsfjorden og en kontroversiell trasé videre gjennom Ringerike. Det taler for at denne traseen er et fornuftig og godt valg for bergenstoget (som kjent er det som er godt for bergensere også godt for resten av Norge).

Dette er naturligvis leit å høre for baneingeniører. Det får de imidlertid finne seg i, for det er vi som reiser som betaler, og vi som ikke gjør det fordi vi betaler skatter. Dessuten ønsker vi å reise mest mulig om dagen. Det er sikrere, rimeligere og fremfor alt hyggeligere, det er det som er å reise.

Ingeniørene får heller kjøpe seg et Märklin-tog og kjøre det under gulvteppet.

Bjørn Wærenskjold, togfarer og 1/2 bergenser

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.