Bourbon Dolphin havarerte 12. april under ankerhåndtering utenfor Shetland. En rekke uheldige omstendigheter og antakelig gale manøvreringer sammen med et annet ankerhåndteringsfartøy førte sannsynligvis til havariet. (Bilde: Anders J. Steensen)

Beordrer strakstiltak for offshoreskip

Sjøfartsdirektoratet offentliggjorde i går et brev som er sendt til rederiene med retningslinjer for strakstiltakene som skal iverksettes etter Bourbon Dolphin-forliset.

I brevet utdypes de konkrete tiltakene som skal innføres.

Hovedsaklig dreier tiltakene seg om å beregne hvilke krefter skipene tåler før de opplever farlig krenging og å informere mannskapet om disse begrensningene.

Nødutløsning

Nødutløsningsfunksjonen for slepe- og ankerhåndteringsutstyr skal også gjennomgås, i tillegg til at det skal lages prosedyrer for alle utilsiktede hendelser i forbindelse med slikt utstyr. Alle faresituasjoner skal unngås gjennom nødutløsning av kjetting eller vaier.

Tiltakene fra Sjøfartsdirektoratet iverksettes med umiddelbar virkning, men tar forbehold om at all dokumentasjon og beregninger foreløpig ikke foreligger.

– Ambisiøs tidsplan

Norsk Rederiforbund mener listen over strakstiltak er akseptabel, men er skeptisk til hvorvidt det lar seg gjennomføre.

– Tiltakene virker fornuftige nok, men tidsplanen kan virke noe ambisiøs, særlig sett i lys av at de påvirker allerede eksisterende kontrakter, sier rådgiver Roar Karlsen i Rederiforbundet til TU.no.



– Skipene er trygge

Professor i skipsprosjektering, Emil Dahle, rettet mandag skarp kritikk mot norske supply- og ankerhåndteringsfartøy. Han mener hele flåten er feilkonstruert, og legger ansvaret på skipsdesignerne, Sjøfartsdirektoratet og Det Norske Veritas (DNV).

I gårsdagens Finansavisen gikk informasjonssjef Per Wiggo Richardsen i Veritas ut mot Dahle og pekte på statistikken som grunnlag for at supplyskipene er trygge.

– Siden jeg så uttalelsen fra Dahle har jeg brukt dagen til å sjekke ulykkesfrekvensen for slike skipstyper de siste ti årene. Disse tallene viser at det er langt færre alvorlige ulykker med slike skip i forhold til andre typer skip, som blant annet passasjerferger og oljetankere, sier Richardsen til avisen.

– Arbeidshester

Richardsen sier at Veritas derfor er uenige med Emil Dahle, og mener størstedelen av verdens 2700 supply- og ankerhåndteringsfartøy er sikre.

– Den store mengden supplyskip som er konstruert over så lang tid, viser at dette er robuste, effektive og sikre fartøy. Når man da også tenker på at disse skipene gjennom flere tiår har vært typiske arbeidshester som opererer under tøffe værforhold, kommer vi til en annen konklusjon enn Dahle, sier han.

Richardsen presiserer likevel at Veritas ikke er avvisende til forslag til tiltak som kan bedre sikkerheten og hindre fremtidige ulykker.

– Hele supply-flåten er feilkonstruert