KAKEMONSER: Ralf Göttel (t.v.) og Thomas Wünsche fra Benteler Automotive, Farsunds ordfører Richard Ivar Buch, Svein Terje Strandlie i Benteler og FAC-sjef Roger C. Cockroft kunne i dag kutte kaken og feire at Benteler inntar Farsund. (Bilde: Peder Qvale)

BENTELER KJØPER FARSUND ALUMINIUM CASTING

Benteler kjøper FAC

Tysk bildelgigant overtar Farsund Aluminium Casting.

Farsund Aluminium Casting

  • Leverer bildeler til Rolls-Royce, Jaguar, Volvo, BMW, Mini, Porsche, Mercedes, Ferrari og Range Rover.
  • Eies 70 prosent av Porsches investeringsselskap Widro GmbH og 30 prosent av Roger Cockroft. Ble tildelt prisen for «årets ingeniørbragd» av Teknisk Ukeblad i 2011. Har 200 ansatte og hadde en omsetning på omtrent 400 millioner kroner i fjor.
  • Er nå underlagt Benteler Automotive, et tysk selskap med 22 000 ansatte som produserer alt fra eksos- til chassis-systemer. Selskapet hadde en omsetning på 5,5 milliarder euro i fjor. Samlet sett hadde hele Benteler-gruppen en samlet omsetning på 7,1 milliarder euro i fjor.

FARSUND: Benteler nærmer seg oppkjøp i Farsund kan Farsund Aluminium Casting (FAC)-sjef Roger C. Cockroft endelig puste lettet ut.

Den tyske bildelgiganten Benteler var i dag i Farsund for å overta bildelfabrikken.

– Dette er den første gangen vi har funnet et hjem vi virkelig føler vi hører hjemme. Vi passer inn i Benteler-strategien. Produktene, måten vi produserer på, innovasjonen her – alt passer inn i det Benteler vil ha, sier Cockroft.

Kjøpte kunnskapen

Konserndirektør Thomas Wünsche i Benteler Automotive er også fornøyd med oppkjøpet og sier det var én ting som var svært viktig for at selskapet valgte FAC.

– Maskinene kunne vi kjøpt over alt, vi kjøper FAC på grunn av personene og kunnskapen som er her, sier han.

Forsiktige

Administrerende direktør Ralf Göttel i Benteler Automotive er opptatt av at selskapets inntog i Farsund ikke skal bli oppfattet som brautende.

– Vi må antagelig doble eller triple produksjonen her, det er fullt mulig. Men vi har lyst til å bygge på det som allerede eksisterer her og ikke forandre for mye, sier han.

Hva blir den største forskjellen for FAC med dere som eiere?

– Vi har nå sikret oss nye kontrakter med Mercedes og flere andre bilprodusenter. Fordelen med å være i en gruppe som Benteler er at man sikrer seg slike kontrakter. FAC, som et lite selskap, hadde kanskje ikke disse mulighetene før, sier Göttel.

Les også: – Bedre med tyske eiere

FAC-sjef Roger C. Cockroft var i dag en stolt og lettet mann etter Bentelers overtakelse av bildelfabrikken i Farsund. Peder Qvale

Stor forandring

FAC har vært gjennom en eventyreise de siste årene. For noen år tilbake ble bildelfabrikken slått konkurs. Engelske Cockroft, som blant annet har jobbet i Toyota, Land Rover, IBM og i energiselskapet Constellation, overtok i 2009 konkursboet sammen med Porsche og sikret seg samtidig en eierandel på 30 prosent.

Siden den gang har pilene pekt oppover. I fjor ble bedriften tildelt prisen Ingeniørbragdvinnere hedret . Samtidig ble nye, langsiktige kontrakter inngått.

Les også: Farsund Aluminium Casting står bak Ingeniørbragden 2011

Årets bragd til Farsund  

Nærhet

Noe av grunnen til at bedriften er attraktiv for Benteler er at aluminiumet som brukes til å lage bildeler kommer direkte fra fabrikken Alcoa, som ligger vegg-i-vegg med FAC.

Metallet kommer i flytende form, noe som gjør at de slipper store utgifter ved å smelte det om.

Direkteoverføringen sikrer også at aluminiumet har tilnærmet lik null urenheter som kan gi svake soner i støpen. Det gir solide deler til kravstore kunder som Jaguar, Mercedes, BMW og Rolls-Royce.

Les også: – Raufoss har godt av tyskere

Pilene på rett vei

Nå har altså Benteler kommet inn, noe som gir Cockroft en god følelse.

– Dette er slutten på min æra. Jeg har gjort mitt beste for folkene jeg bryr meg mest om. Nå ser vi at det kommer hundrevis av millioner kroner inn i fabrikken. Alle bitene faller på plass. Potensialet som vi visste vi hadde her har endelig slått ut i full blomst, sier han.

– Du har vært viktig for å få dette til?

– Det er ikke meg, det er folkene. Jeg brukte ressursene vi hadde og organiserte det på en måte som gjorde at vi overlevde. Det er de ansatte som har klart dette. Samtidig er jeg jo stolt. Når krisen kom, stakk jeg ikke. Det er jeg glad for i dag, sier Cockroft.

Les også: Hydro selger bildelvirksomheten

Hver tredje bil har aluminium fra Hydro

– En mellomstor bil må bli 300 kilo lettere