LUXUS: Nye Lexus LSD600h er verdens sterkeste hybridbil, med en V8 på 450 hk/330 kW. Det er hittil ikke opplyst hvor stor elektromotoren er, eller hva slags batteri bilen har, men fabrikken er stolt av et snittforbruk på straks under literen på mila. Sterkt i et digert, tungt luksusdyr som denne. Hva man skal med den? Den gjør seg jo utenfor meglerkontoret? (Bilde: LEXUS)

Bensingjerrig millionærhybrid

  • Motor

Det blir Europe-premiere om fire uker på bilutstillingen i Paris, for Lexus-flaggskipene LS600h og LS600hL.

LS600h er den tredje hybridmodellen fra Lexus (Toyota) .

Tusen tusenlapper

Den bygger ifølge fabrikkens hjemmeside på de samme nyhetene, teknologiløsningene og den preventive sikkerheten som nye LS460. ”L” står for lang utgave, bilen er 12 centimeter lenger enn standardutgaven.

Fabrikken hevder at den gir passasjerene en klar følelse av transport på første klasse.

Det skulle vel bare mangle, i en bilsom sikkert vil koste godt over tusen tusenlapper her i skattelandet.

LED i lampa

L-modellen har tilleggsløsninger som nedfellbare bakseter med massasjefunksjon, og ”kroppskontrollert” (?) klimaanlegg.

Det er det de kaller klimaautomatikken sin, japanerne. LS600h er dessuten verdens første med LED nærlys for nattkjøring.

Så gode er de altså blitt, de små lysdiodene som monteres i klynge foran en reflektor. Fordelen er lysutbyttet (lumen/watt) og levetiden.

330 kW og 0.95 på mila

LS600h Hybride Drive yter 450 Hk/330 kW, med et målt forbruk på 0.95 liter per mil ved blandet kjøring.

CO 2-utslippet er på ca 220 gram per kilometer. Dreiemomentet – selve poenget i en 4WD-bil – har fabrikken til gode å opplyse om.

Bilen har et nytt 4WDsystem og en totrinns elektronisk kontrollert variabel E-CVT transmisjon.

(Vi kommer tilbake til flere teknologi-finessene så fort vi får dem fra fabrikken. Red. )