Bekymret for flåtefremtiden

- Fortsetter oppkjøpene kan vi ende opp som et filial-land, sier Sæther. Han mener at norske redere må bli like konkurransedyktige innenlands som utlendingene.

Ved utgangen av år 2000 var verdien av den norske flåten 180,5 milliarder kroner. Det ble gjennomført 76 kontrakter for bygging av skip til den norske utenriksflåten i fjor, over halvparten ved norske verft. Fortsatt har Norge verdens 3. største flåte. Vi er nr. fire dersom Kina og Hong Kong slår sammen sine tall.

Kvalitet er kjølen og kjernen som gir oss konkurransefortrinn i markedet. Norske skip som holdes tilbake i havnestatskontroll er langt under halvparten av gjennomsnittet for alle land. Direktør i Norges Rederiforbund, Ole Kristian Bærvahr, sier målet må være at gode skip inspiseres stadig mindre og dårlige mer. Dette vil favorisere gode skip og bidra til å trekke de dårlige ut av verdensflåten.