MIKROBLOGGERE: På driftssentralen ved Oslo T-banedrift brukes mikroblogging aktivt for å spre oppdatert informasjon hurtigst mulig. (Bilde: T-banen)

Bedriftene har oppdaget Web 2.0

  • IT

Hver tredje norske virksomhet vil bruke sosiale medier aktivt innen to år, viser en ny undersøkelse gjengitt av det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Pressenytt.

– Bevisstheten rundt sosiale medier har økt merkbart i bedriftene. Nå er ikke spørsmålet lenger «Hva er dette?», men heller «Hvordan kan vi bruke dette?» Denne utviklingen har skjedd i løpet av bare noen måneder, sier avdelingsleder Ole Johan Heum i it-konsulentselskapet Steria.

Fra før har både fagorganisasjonen NITO og Dataforeningen kommentert den tilsynelatende mangelen på bevisst strategi på feltet blant norske bedriftsledere.

Les også: Advarer bevisstløse bedrifter

Forventer videre vekst

En Medialect-undersøkelsen foretatt blant norske 100 it-sjefer viser at 36 prosent av landets største bedrifter og organisasjoner kommer til å bruke sosiale medier som et strategisk virkemiddel innen utgangen av 2012.

I en tilsvarende undersøkelse før sommeren 2009 svarte 6 prosent av de norske it-sjefene at sosiale medier brukes som strategisk virkemiddel i deres bedrift.

Høstens undersøkelse viste at andelen hadde steget til 10 prosent.

Flest på Facebook

En av fire norske bedrifter i undersøkelsen er allerede representert på Facebook, mens én av sju er på Twitter.

6 prosent bruker blogger, mens 14 prosent oppgir at de benytter andre sosiale verktøy.

– Fremdeles et lavt tall, men vi forventer en tiltakende vekst i tiden framover, sier Heum.

T-baneblogging

På den nye driftssentralen til T-banen i Oslo skriver de som styrer og overvåker trafikken mikroblogginnlegg hver gang det skjer en hendelse.

Tidligere handlet det om gule lapper og beskjeder til en informasjonsansvarlig. Teknikerne som jobber med å løse problemet blogger også, slik at alle har oppdatert status.

Også Facebook og Twitter trukket inn på bedriftsnivå. Ifølge kommunikasjonssjef Bjørn Rydmark i Oslo T-banedrift har det vært lett å komme i gang fordi teknologien er enkel. Samtidig er det krevende å følge opp, mener han.

– Derfor går vi nå systematisk gjennom bruken av ulike kommunikasjonskanaler, både de etablerte og de nye, sier Rydmark.

Trenger ikke utvikle selv

Det finnes allerede et stort antall blogger og nettverk hvor man kan holde seg à jour og kommunisere med andre innenfor bransje og fag.

– Mange av disse er det bedrifter og bransjeaktørene selv som står bak, sier Heum, som også mener at sosiale medier har et stort potensial innen internkommunikasjon.

– Det er heldigvis ikke nødvendig å utvikle systemene selv, for det finnes allerede en rekke verktøy som passer godt til virksomheter i både offentlig og privat sektor, for eksempel Yammer, SharePoint, Socialtext, Induct og Documentum. Disse kan bidra til å koble kompetanse og oppmuntre til dialog, forklarer han.

Spår sperre-rush

Parallelt med at stadig flere arbeidsplasser blir sosiale, tror Heum også på en mottrend – at det vil komme en bølge av bedrifter som stenger helt for bruk av slike medier.

– Enkelte arbeidsgivere sperrer for Facebook på jobben, og jeg respekterer beslutningen dersom dette er en gjennomtenkt avgjørelse. Det er likevel smartere å innse at man ikke kan stoppe ansattes bruk av sosiale medier, spesielt når tjenestene også begynner å bli tilgjengelige på mobiltelefon, understreker Heum.

Han anbefaler i stedet at arbeidsgivere og arbeidstakere blir enige om klare kjøreregler for bruk av slike verktøy.

– I dag trekker vi jo gjerne litt på smilebåndet av de bedriftene som på midten av 90-tallet sperret for internettbruk på arbeidsplassen, minner han om.