Avtroppende Skanska-sjef Geir Magne Aarstad mener entreprenøren bør ha ansvar for veiene i flere år. (Bilde: Skanska)

Bedre vei for pengene i Polen

  • Bygg

– Vi bygger flere og bedre veier for pengene i Polen enn i Norge, sier avtroppende sjef for entreprenøren Skanska, Geir Magne Aarstad til NRK.





Mer holdbare

I Polen må entreprenøren ta ansvaret for veien i minst ti år etter at den er bygget. I Norge er regelen tre år.

Aarstad mener denne forskjellen gjør polske veier blir mer holdbare.





Med tidligere

Aarstad, som nå skal lede det saudiarabiske byggselskapet Al Rajhi, mener at norske veier kunne vært enda bedre dersom entreprenørene hadde kommet tidligere inn i planleggingen.

– Det viktigste for den som bestiller veien er jo at man får kvalitet i lang, lang tid fremover, sier han.





Prøveprosjekt

I Norge er det nå tre prøveprosjekter der entreprenøren har ansvaret for veien i 25 år etter den er ferdig.

Utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Lars Aksnes, viser til en evaluering av Samferdelsdepartementet, som fremholder at denne måten å organisere veibygging på ikke har ført til mer vei for skattepengene.

– I byggeperioden så vi at det ikke ble brukt andre materialer eller metoder enn det som er i bruk i tradisjonell veibygging i Norge, sier Aksnes til NRK.