Bedre luft på skolene

  • forum

Troms kommune bygger for tiden Fagereng skole, som er på 5500 kvadratmeter. Arkitekt og rådgivere fra Stockholm har kke fått det prosjekterte ventilasjonsanlegget godkjent av Arbeidstilsynet i Tromsø.

Arbeidstilsynets 12. distrikt (Troms, Finnmark og Svalbard) koblet in Direktoratet for Arbeidstilsynet, som engasjerte rådgivende ingeniør og medlem i RIFs ekspertpanel, Gaute Flatheim, spesialrådgiver på innemiljø. Kravet fra RIF og Arbeidstilsynet som Troms kommune nå altså aksepterer, innebærer at kommunen fra nå av må følge Flatheims kriterier når det gjelder luftmengder og temperaturer. Beslutningen kan dessuten danne presedens for framtidige ventilasjonsplaner og har derfor betydning for alle nye anlegg i landet. Luftkvalitet og -standard heves.
Dette er et stort steg fremover fordi vi nå får luftmengder i tråd med forskning om god luftkvalitet og godt inneklima, ifølge Gaute Flatheim. Riktig lufttemperatur og bedre inneklima vil bedre innlæringsevnen for elevene, sier han. Flatheim har i mange år arbeidet for strengere grenseverdier, høyere krav og bedre luftkvalitet i barnehager, skoler og yrkesbygg.

Arbeidstilsynet og Tromsø kommune Eiendom er nå enige om at grunnventilasjonen i prosjektet økes til 2 liter luftper sekund per kvadratmeter gulvflate. Grunn-/minsteverdien er ellers på lave 0,7 liter luft per sekund per kvadratmeter gulvflate. For personer skal luftmengdene ligge mellom 7 og 10 liter per sekund.

Direktoratet for Arbeidstilsynet støtter et godt inneklima i skolen, det samme gjør Undervisningsforbundet og verneombud. Flatheims beregninger og påvirkning til Arbeidstilsynets og kommunens enighet innebærer altså et godt grunnlag for bedre luft og innemiljø i landets barne- og ungdomsskoler som kommunene har ansvar for å kvalitetssjekke.

– Saken viser at riktig rådgiverkompetanse er essensiell for å få gode bygg, sier RIF-direktør Siri Legernes i en kommentar: – Riktig inneklima burde være en selvfølge i en skolebygning.

Hans-Petter Lyshaug
Kommunikasjonsrådgiver RIF