FØRST: Heidrun-plattformen blir verdens første offshoreplattform med egen flyradar. (Bilde: Avinor)

Bedre flyradar sikrer luftfarten

  • nettarkiv

Programmet skal sikre full radardekning i fastlands-Norge samt bedre dekningen for reiser mellom fastlandet og offshore.

- Utbyggingen skal gi færre forsinkelser og en sikrere og mer effektiv trafikkavvikling, sier konsernsjef i Avinor, Sverre Quale.





Mye i Finnmark

- Det pågår nå arbeider på seks av de ti stedene vi har plukket ut for etablering av nye radarer, opplyser prosjektleder Stein Olav Berglund.

Av disse stedene er tre i Finnmark; Kirkenes, Alta og Bardufoss. Sistnevnte vil komme i operativ prøvedrift allerede i januar neste år. Det er også satt i gang bygging av anlegg som skal dekke Bergen og Oslofjorden.





Sikrere offshore

Heidrun på Haltenbanken fikk allerede i sommer løftet på plass en ny radar.

- Dette blir den første offshore-radaren i verden, hvor moderne teknologi kompenserer for plattformens bevegelser, som er helt nødvendig for å sikre et stabilt og korrekt radarbilde for flygelederne, forteller Berglund.

Når radaren blir tatt i bruk i løpet av 2009, vil den gi en enda sikrere reisevei for de 82 000 passasjerene som flyr med helikopter mellom Kristiansund lufthavn Kvernberget og Heidrun-plattformen.