Bedre beredskap på Halten

  • offshore

Skipet drives av rederiet Simon Møkster og er chartret for åtte år av Statoil.

Kontraktssum er 603 millioner kroner. Driftsområdet er Haltenbanken. M/S Stril Poseidon er en helt ny type spesialfartøy hvor store stuplivbåter og mann -over-bord båter, MOB, slisses inn gjennom en slipp i akterskipet.

Systemet er utviklet av rederiet og skipskonsulenten Vik og Sandvik.

Hekkarrangementet som er patentert, gjør at skipet kan utføre redningsoppdrag under ekstreme værforhold.

Skipet er også det første beredskapsfartøyet som har helikopterdekk for sikker transport av personell til land under redningsoperasjoner.

Oljevern

Konseptet fro skipet ble definert av operatørene på Haltenbanken, Statoil, Hydro og Shell, i fellesskap. Skipet som har sengekapasitet til 370 personer, er stort nok til å kunne huse hele bemanningen på Heidrun, som er den største plattformen i området. M/S Stril Poseidon har egen sykestue.

I tillegg til å håndtere evakuering av plattformen er også skipet et viktig bidrag i oljevernberedskapen. Det er utstyrt med oljelenser, opptaksutstyr pluss laboratorier for analyse av oljeutslipp. Også utstyr for å bekjempe oljeforurensing ved bruk av helikopter er det funnet plass til om bord på fartøyet. Ifølge administrerende direktør ved Aker Langsten, Sigbjørn Akselvoll, vil tre slike skip kunne gi en god oljevernberedskap for kysten fra Tronheim til russergrensen.

Beredskapsfartøyet M/S Stril Poseidon ble døpt lørdag 5. juli ved Aker Langsten i Tomrefjord.