Løsmassetunnelen i vestre ende av Strindheimtunnelen blir en svært krevende oppgave. Vegvesenet har fått tre påmeldinger til konkurransepreget dialog om dette prosjektet. (Ill.: Statens vegvesen)

Bare tre påmeldte til konkurransepreget dialog

De tre som meldte seg på var NCC, Bilfinger Berger og et arbeidsfellesskap mellom AF Gruppen og Züblin. De to siste har også samarbeidet på Bjørvikaprosjektet hvor Züblin tok en stor jobb i underentreprise for AF Gruppen.

Kontrakten skal tildeles etter konkurransepreget dialog. Dette er det første vegprosjektet hvor denne anskaffelsesprosedyren blir benyttet.

- Interessen for dette prosjektet har ikke vært så stor som vi regnet med. Derfor arrangerte vi et informasjonsmøte med EBA og noen entreprenører 6. januar, og vi utsatte påmeldingsfristen i to uker. Vi er glade for at vi nå har fått tre kompetente deltakere, sier Harald Johnsen.

- Likevel er jeg overrasket over at interessen ikke er større blant de store norske entreprenørene. De har flere ganger etterlyst konkurranseformer hvor de kommer inn i en tidlig fase slik at de får utnyttet sin kompetanse bedre. Nå har de fått det. Når de likevel velger å ikke delta, kan man lure på om de har fulle ordrebøker i nedgangstidene, sier Harald Johnsen.

Direktør Trond Bølviken i Veidekke Entreprenør sier at det ligger en totalvurdering bak Veidekkes beslutning om ikke å melde seg på.

- Vi foretar alltid en kommersiell, teknisk og kapasitetsmessig vurdering før vi forsøker å sikre oss en kontrakt. Vi deltar ikke hvis vi ikke mener at vi har en bra sjanse til å vinne. Men vi ser veldig positivt på at Vegvesenet prøver ut nye modeller for konkurranse og gjennomføring. At vi ikke deltok denne gangen er på ingen måte noen kritikk av modellen som sådan, sier Trond Bølviken.

Hvis alle de tre påmeldte blir godkjent, blir de invitert til anbudskonferanse 9. februar. En måned senere skal de legge fram sine skisseprosjekter for Vegvesenet. Deretter kommer dialogfasen som vil vare til mai. Kontrakstildeling er planlagt i oktober.