På ca. halvparten av strekningen som skal få fire felt, er det kollektivfelt i retning Lillestrøm. Cowi ligger svært godt an til å få kontrakten på prosjekteringen av utvidelsen av vegen. (Bilde: Anders Haakonsen)

Bare to vil prosjektere rv 22

Det er Cowi som ligger lavest med et anbud på 11,16 millioner kroner. Den eneste konkurrenten er Rambøll som vil ha 20,934 millioner.

Byggeleder Tom Fjerdingby i Statens vegvesen Region øst er overrasket både over den store spriken mellom anbudene og det lave oppslutningen. - Konsulentene kan ikke ha vært veldig sultne på denne jobben, sier han.

Nivået på det laveste anbudet var derimot ikke overraskende. Det ligger ikke langt unna Vegvesenets overslag.

Vegen som skal utvides er riksveg 22, også kjent som Fetveien. Strekningen er ca. 5 km lang og går mellom Isakveien i Skedsmo kommune og Garderveien i Fet kommune. Vegen har nå to felt og parallell gang/sykkelveg. På ca. halvparten av strekningen er det kollektivfelt i retning Lillestrøm. Fire-feltsvegen skal få midtdeler, og gang/sykkelvegen blir flyttet utenfor vegens sikkerhetssone.

Oppdraget som Cowi og Rambøll har gitt pris på, består i å utarbeide byggeplan for vegutvidelsen. Jobben skal være gjort innen 1. desember. Hvis det går slik Vegvesenet håper, blir det byggestart våren 2012 og åpning av fire-feltsveg høsten 2014. Et usikkerhetsmoment er en anke på reguleringsplanen fra lokalavdelingen av Naturvernforbundet. Bakgrunnen for anken er at man mener vegutvidelsen vil berøre et våtmarksområde som ligger innenfor Nordre Øyeren Naturreservat.