Denne brua må rives før den nye brua over Ravnkloløpet kan bygges. Den nye overbygningen skal spenne over seilløpet og vegen som går parallelt med det. Den gamle spunten er ikke bra nok til at den kan inngå i den nye konstruksjonen. (Bilde: Anders Haakonsen)

Bare to vil bygge Ravnkloløpet bru

Til tross for den labre interessen er prisnivået omtrent som ventet. Vegvesenet hadde heller ikke regnet med å få inn mange anbud. Oppdraget forutsetter kompetanse på flere områder. Før brubyggingen kan komme i gang, må den som får kontrakten rive dagens bru over Ravnkloløpet. Når gamlebrua er borte, skal det bygges ny bru med en lengde på 51 meter og en bredde på 15 meter. Denne består av ett eneste spenn. Fire parallelle stålbjelker skal bære betongdekket.

Entreprisen omfatter anlegg av 200 meter ny E 6, 240 meter lokalveg og 250 meter gang/sykkelveg. Det blir også en del arbeid under bakken. Mange jernbanespor går parallelt med Naveg. Ved hjelp av styrt boring skal en vannledning og to fjernvarmerør legges under jernbanesporene, alle med en lengde på 90 meter.

Anbudsfristen for oppdraget ble opprinnelig satt til 15. april, men ble utsatt en uke. Mellom Ravnkloløpet bru og Pirbrua som bygges over Nidelva, skal det anlegges 750 meter ny E 6. Opprinnelig var 15. april anbudsfristen for dette oppdraget også, men den ble senere utsatt, først til 28. april, senere til 6. mai.

Vest for Ravnkloløpet bru skal Naveg fortsette mot tunnelen under Skansenløpet. Vegbygging på denne strekningen settes ut til høsten.