Euro NCAPs første test av seter ved påkjørsel bakfra avslører at 80 prosent av setene behøver en kraftig forbedring. (Bilde: Euro NCAP)
USIKRE SETER1: Daihatsu Cuore (Bilde: Wikipedia)
USIKRE SETER 2: Citroën C5
USIKRE SETER 3: Citroën Berlingo (Bilde: Presseweb)
USIKRE SETER 4: Ford Kuga (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
USIKRE SETER 5: Suzuki Splash
USIKRE SETER 6: Daihatsu Terios (Bilde: Daihatsu Norge)
USIKRE SETER 7: Peugeot 308CC
USIKRE SETER 8: Hyundai i10
BEST 1: Volvo XC60 (Bilde: Volvo)
BEST 2: Volkswagen Golf VI
BEST 3: Alfa Romeo Mito
BEST 4: Audi A4 (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
BEST 5: Opel Insignia

Baksmell for bilsetene

For første gang har Euro NCAP testet biler for påkjørsel bakfra. Resultatene er nedslående.

Kun 20 prosent godkjent

Kun 5 av de 25 testede bilene får godkjent-stempelet fra det europeiske bilsikkerhetsorganet.

Kun 5 av de 25 testede bilene får godkjent-stempelet fra det europeiske bilsikkerhetsorganet. Ford Kuga er blant bilene med dårligst setesikkerhet

Disse fem bilene er Volvo XC60, Alfa Romeo Mito, Volkswagen Golf VI, Audi A4 og Opel Insignia.

Citroën og Ford

I den motsatte enden av skalaen, biler som har seter som blir kategorisert som røde og dermed minst trafikksikre, finnes følgende åtte biler:

Daihatsu Cuore, Citroën Berlingo, Hyundai i10, Citroën C5, Ford Kuga, Daihatsu Terios, Peugeot 308 CC og Suzuki Splash.

PSA-konsernet har altså tre av bilene på verstinglista, mens Fords nye SUV-håp heller ikke er å stole på ved en påkjørsel.

Mye dårlig design

Verdt å merke seg er at både Peugeoten, Citroën C5-en og Forden har de ettertraktede fem stjernene fra Euro NCAP når det gjelder generell kollisjonssikkerhet.

Verdt å merke seg er at både Peugeoten, Citroën C5-en og Forden har de ettertraktede fem stjernene fra Euro NCAP når det gjelder generell kollisjonssikkerhet. Alfa Romeo Mito er én av fem biler som får godkjentstempel i setetesten.

Det ville de ikke hatt i en test neste år. Fra og med 2009 skal Euro NCAP implementere påkjørselssegmentet når stjernene skal deles ut.

– Disse resultatene avslører at de fleste bilprodusenter fortsatt har en lang vei å gå når det gjelder å forbedre setedesignet slik at de gir god nok beskyttelse mot whiplashskader, heter det i en pressemelding fra Euro NCAP.

BMW og MB

Blant de tolv bilene som havnet midt i sjiktet, med oransje stempel (middels), finnes kostbare tyskere fra premiumsegmentet som blant annet BMW X3 og Mercedes-Benz M-klasse.