Skifter helikoptre

  • nettarkiv

Fra 1. januar 2005 skal de eldste modellene av Super Puma erstattes. Da skal to nye Sikorsky-helikoptre, S-92, frakte oljearbeidere til og fra jobb på en sikrere og mer komfortabel måte. Skifte av helikoptertype er et resultat av at Statoil har forlenget kontrakten med Norsk Helikopter med fem nye år. Kontrakten har en verdi på 630 millioner kroner. Å ta i bruk de nye helikoptrene er i tråd med intensjonene i myndighetenes utredning Helikoptersikkerhet på norsk kontinentalsokkel.

Fra Black Hawk

S-92 er en sivil utgave at den militære helikoptertypen Black Hawk, som er velkjent fra operasjoner verden over . Sikorsky-fabrikken har bygget fem prototyper av S-92, som har vært prøvd ut i et omfattende testprogram over flere år.

- Passasjerene vil oppleve bedre komfort både når det gjelder støynivå og plass. I tillegg vil det lette arbeidsforholdene for stuerne, og er dermed også en god investering i bedre arbeidsmiljø, sier Thormod Hope , direktør for beredskap, maritime operasjoner og lufttransport i Statoil.

De to helikoptrene kan frakte 20.000 passasjerer hver i året. Dette vil dekke mesteparten av Statoils behov for transport fra Flesland til installasjonene på norsk sokkel.

Raskere, sikrere, flere

Det amerikansk-produserte helikopteret introduseres med en kapasitet på 19 passasjerer. Dagens Super Puma-helikopter tar 18 passasjerer under optimale forhold. - S-92 kan dessuten ta flere turer daglig fordi det flyr mye raskere. Helikopteret vil derfor være mer kostnadseffektivt. Vi forventer en forbedret seteutnyttelse på 34 prosent, opplyser Hope.

Også oljearbeiderne er fornøyd med valget. - Dette blir en merkedag, sier NOPEFs HMS-koordinator, Ketil Karlsen, som også leder LOs helikopterutvalg. Han påpeker at de nye helikoptrene vil gi oljearbeiderne en sikrere og mer komfortabel reise til og fra sokkelen.

Flyoperativ inspektør John Inge Bacher i Luftfartstilsynet anser at S-92 er et godt valg. - Helikopteret er en nyvinning sammenliknet med dagens helikoptre. Det støyer mindre, har kraftigere motorer og et bedre rotorsystem. Det representerer en stor forbedring i forhold til mange av de helikoptrene som i dag trafikkerer norsk sokkel, sier han.