(Bilde: Pål Are Lilleheim, Kystverket)
MS "Server" forliste ved Fedje 12. januar 2007. Kystverket anbefaler å undersøke akterenden av Server for nøyere kartlegging av miljøgifter om bord. (Bilde: Foto Kystvakten KV Eigun)

Avviser kapteinens uttalelser

Statslos Geir Bøe forklarte seg for Nordhordaland tingrett i dag. Hans forklaring spriker totalt fra kapteinens forklaring.

Sprikende forklaringer

Det var Bøe som fulgte M/S Server fra Årdalstangen til Fedje, hvor han forlot skipet kort tid før grunnstøtingen.

Mens kapteinen i går fortalte at han ikke hadde fått noe værinformasjon før losen forlot skipet, sier losen i dag at kapteinen måtte ha vært klar over hvor dårlig vær det var.

- Det fikk vi en kraftig forsmak på i Sognesjøen, sier Bøe, som observerte en relativ vindstyrke tilsvarende sterk kuling til liten storm på vindmåleren. Kapteinen hevdet i sin forklaring at vinden tilsvarte frisk bris til liten kuling.

God styringsevne

Ifølge losen blåste vinden mot sørvest, og når skipet kom ut Sognesjøen var bølgene allerede mellom syv og ti meter høye. Farten skal ha gått ned fra rundt 15 til fem knop, uten at det påvirket styringsevnen.

Etter dette mente losen at kapteinen burde ha sett hvor dårlig været var, og handlet deretter. Kapteinen sier imidlertid at han ikke hadde fått noen forvarsler om hvor dårlig været ville være når de kom ut i åpen sjø, og at det plutselig var umulig å styre skipet.

Dårlig kommunikasjon

Fordi kapteinen var dårlig i engelsk, valgte Bøe å beskrive hvor de skulle seile videre både for ham og styrmannen.

Kapteinen sa i går at han aldri ble informert om seilingsruten, og at losen gikk av skipet tidligere enn planlagt.

Statslosen avviser dette.

Planlagt avgang

- Før avgang gikk jeg muntlig gjennom min seilingsrute sammen med kapteinen. Jeg forklarte hvordan vi skulle komme fra kai, og hvor vi skulle forlate skipet ved Fedje, sier han, ifølge Bergens Tidende.

Losen skal ha sagt til kapteinen at punktet hvor han og de to aspirantene skulle forlate skipet var valgt på grunn av vindforholdene.