SOMMER: Regne med flere slike kaosdager på flylassene. Avtaletypene i luftfarten gir grobunn for flere konflikter og aksjoner.
FRED: Så rolig kan det være på Gardermoen, en vanlig dag uten aksjoner, snø og forsinkelser. (Bilde: Knut Bry / Oslo Lufthavn AS)
Avtalefloraen gir flere streiker, mener Fafo. (Bilde: Scanpix)

Avtalerot gir mer flykaos

  • Motor

Hvorfor er norsk luftfart stadig preget av streiker og aksjoner?

For å finne svaret ba Samferdselsdepartementet forskningstiftelsen Fafo kartlegge arbeidslivsorganiseringen i norsk luftfart.

Sårbart

Hovedgrunnen er et vell av ulike avtaler mellom partene i luftfarten.

- Luftfarten er et svært sårbart system. Den preges av at hver virksomhet har hver sin tariffavtale mellom ansatte og arbeidsgiver. Andre bransjer har avtaler som gjelder hele bransjen, men slik er det ikke i luftfarten, sier Fafo-forsker Åsmund Arup Seip.

SAS Braathens har én avtale, mens Norwegian har en annen avtale. I tillegg foreligger det ulike avtaler for flygere, kabinpersonell og teknisk personell.

Med samme situasjon i byggenæringen ville Veidekke, Skanska, NCC og AF-gruppen hatt ulike avtaler.

Kostbart

Denne avtalejungelen gir ifølge Fafo flere konflikter.

- Slike virksomhetsavtaler gjør selskapene utsatt for konflikter. Siden hver gruppe har én avtale, får de stor innflytelse ved å aksjonere. Aksjoner er også mer effektive i luftfarten enn i andre næringer. Fly som står på bakken som følge av streik og andre aksjoner koster arbeidsgiverne millioner av kroner. Og de rammer mange, sier forskeren.

En annen kilde til konflikt er detaljfloraen i avtalene.

- Luftfartsavtalene inneholder svært detaljerte bestemmelser og særordninger, spesielt for flyvere og kabinpersonell. Slikt åpner for konflikter, sier han.

Ingen bedring

Avtaleverket er likevel ikke den eneste kimen til strid.

- De mange omstillingene i flyselskapene de siste årene har også bidratt til et høyt konfliktnivå. Vi vil nok se enda flere omstillinger og restruktureringstiltak i årene som kommer, sier han.

- Må vi leve med flykaos?

- Ja, jeg tror ikke situasjonen vil endre seg vesentlig i årene som kommer. Flyselskapene er under hardt press fra de mange lavprisselskapene. Internasjonal konkurranse gir økt kostnadsfokus. Vi har allerede sett at Norwegian har flyttet teknisk flyservice til utlandet, og etablert avdeling i Polen. SAS har lagt ned flyverksteder i Stavanger og samlet dem på Gardermoen. En bransje med så mye turbulens og så mange parter vil alltid være konfliktutsatt, sier Seip.

Verken Luftfartstilsynet, SAS Braathens eller Norwegian ville gi noen kommentar til denne saken tirsdag.