I GÅR: En avsporingsveksel på Alnabru virket ikke. Dermed kunne de løpske vognene trille hele veien ned til Sjursøya uten hinder. (Bilde: Scanpix)

Avsporingsveksel virket ikke

En avsporingsveksel på Alnabru-terminalen som skal hindre at løpske tog slipper ut av terminalområdet, virket ikke da godstogulykken skjedde onsdag.

Laget i 1981

Godsterminalen på Alnabru har to avsporingsvekslere. Den ene står i enden av terminalen som vender mot Oslo sentrum. Denne avsporingsvekselen ble laget etter en ulykke i 1981 da et lokomotiv løp løpsk og endte sin ferd i en buffer på Oslo S.

Etatsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket bekrefter overfor Aftenposten at denne vekselen ikke virket onsdag.

SKADER: Arbeiderne på Sjursøya betrakter skadene torsdag morgen etter at et vognsett løp løpsk og havnet i sjøen onsdag.
I DAG: Arbeiderne på Sjursøya betrakter skadene torsdag morgen etter at et vognsett løp løpsk og havnet i sjøen onsdag. Scanpix

Uklare detaljer

Det er fortsatt uklarheter rundt detaljene i det som skjedde onsdag. Godstogvogner av den typen som var involvert i ulykken onsdag kan, til tross for sin store vekt, uten bremser og på flatmark begynne å trille som følge av vind.

Da vognsettet først var i fart, ble det oppdaget av folk som arbeider med å kjøre truck, laste og losse vogner og kjøre lokomotiver som brukes inne på terminalen. Disse personene varslet togledersentralen i Oslo, enten via radiosamband i et lokomotiv eller via telefon.

Ingen forsøk på stans

Vognsettet trillet gjennom hele terminalområdet, fra nordenden til sørenden.

CargoNet hadde inntil onsdag kveld ingen opplysninger om at noen forsøkte å stanse vognsettet inne på terminalområdet. (©NTB)