Avising ga alarm

Da norske flyplasseiere for noen år siden ikke lenger fikk lov av SFT til å bruke baneavisingsmidlene de tidligere brukte, og som mange andre lands lufthavneiere fortsatt bruker, måtte de gå over til et stoff fra Norsk Hydro som er basert på kaliumformiat.

Kalium reagerer kraftig med is helt ned i 100 minusgrader.

Middelet kan imidlertid få elektriske termofølere på understellet og i flyenes hjulbrønner til å korrodere.

Braathens hadde sist vinter tilfeller der flyene måtte avbryte starten eller nødlande på grunn av feil i giverne. Pilotene fikk alarm om varmgang i understellet, en tilstand som forbyr dem å fly.

Nå er kontaktene bedre beskyttet enn de var, ifølge Braathens informasjonsdirektør Anne Grethe Ellingsen. Hydros korrosjonsspesialist, sivilingeniør/dr.ing. Håkon Leth-Olsen ved Materialteknisk senter i Porsgrunn, er sikkert lettet. Heller ikke han var klar over at Hydros avisingsvæske kunne sette en Boeing 737 på bakken.

SAS fikk også feilmeldinger på Boeing 737. Den alvorligste fikk de på Kastrup, en flyplass som ifølge SAS aviser betydelig mer enn noen norsk flyplass. Men SAS tolket, ifølge driftsavdelingen for 737-flåten, ikke meldingene like drastisk som Braathens gjorde.