EKSTRA AVGIFT: SAS, Norwegian og de andre flyselskapene som opererer i Norge kan vente seg en endring av flyavgiftene. (Bilde: Fredrik Drevon)

Avinor vil ha bioavgift på flyreiser

– Kan hende det er nok med en liten justering.

Avinor vil redusere utslippene av klimagasser fra flybransjen og utreder om en ny flyavgift kan finansiere bruk av biodrivstoff ved norske flyplasser.

Avinor-sjef Dag Falk-Petersen sier til Dagens Næringsliv at en bioavgift ikke nødvendigvis vil merkes på folks lommebøker.

Les også: Her bråbremser en F-35 - endelig

– Det kan hende det er nok med en liten justering av dagens avgifter, og da vil ikke passasjerene merke mye til det. Vi undersøker om det finnes metoder som vi kan anbefale for staten. Det er de som fastsetter avgiftene, sier Petersen.

Staten har lovet 100 millioner kroner over ti år til innfasing av biodrivstoff ved tankanlegg på norske flyplasser. I dag koster biodrivstoff to til tre ganger mer enn vanlig flydrivstoff.

Et Norwegian-fly fra Bergen og et fly fra SAS-fly fra Trondheim fløy tirsdag til Oslo med biodrivstoff på tanken. SAS har uttalt at de bare vil kjøpe et lite volum neste år, mens Norwegian har sagt nei, fordi selskapet mener det blir for dyrt.

Les også:

Norwegians nye 737 kan fly Oslo-New York

Så mye bedre er de nye redningshelikoptrene

Er dette den stiligste flygende bilen som er laget?  

Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.