(Bilde: Anders Steensen)

Avbryter samarbeid med GM

  • Industri

KONGSBERG: Devotek er en av de fremste utviklingsbedriftene i Europa knyttet til drivlinjer for kjøretøyer, særlig knyttet opp mot girkasser og løsninger både til personbiler og tyngre kjøretøyer.

Devotek var tidligere eid av tyske LuK, som blant annet står for utviklingen av DSG-girkassene til Volkswagen-konsernet.

– I det siste har vi hatt et nært samarbeid med General Motors og utviklingen av deres drivlinjesystemer. På grunn av GMs anstrengte økonomiske situasjon er dette samarbeidet foreløpig lagt på is fordi betingelsene ble for dårlige, forteller markedsdirektør Tomas Wamstad.

– Vi regner med vekst i markedet for utvikling av drivlinjer for kjøretøy og forbereder oss til å øke bemanningen i dette segmentet framover, sier Wamstad. Med kompetanse både innen mekanikk, mekatronikk og programvare venter bedriften at deres tjenester er etterspurt.



Bilmarkedet endres

Det er klimautfordringene og stadig strengere krav til energieffektive løsninger som gjør at Devotek ser for seg en økende oppdragsmengde. Både nye automatgirkasser og nye hybridløsninger må utvikles for å nå målene.

Og markedet stiller store krav, nye løsninger må komme på banen raskt og de må være prisgunstige.

– Dagens hybridbiler med parallellhybrid, dvs. at det er to forskjellige drivsystemer for biler, er for dyrt og komplisert, sier Tomas Wamstad. Han var tidligere teknisk sjef i Devotek. Han mener at det er for komplisert og dyrt å koble en bensinmotor sammen med elektrisk motor via en trinnløs transmisjon for å drive bilene.

– Det gir for store tap i drivlinjen.



Renere uten hybrid

– Biler med siste generasjons dieselmotorer med automatgirkasser med dobbeltkløtsj som er basert på tørrplatekløtsj, er mer energieffektive og forurenser mindre enn hva som finnes av hybridbiler i dag. Ute på landeveien bruker for eksempel Prius, som er den mest solgte hybridbilen i dag, mer drivstoff enn de siste modellene av europeiske, særlig tyske, produsenters forskjellige modeller med dieselmotorer både av samme størrelse eller større biler, sier Wamstad.



– Semihybridene kommer først

I nærmeste fremtid vil det komme en rekke varianter av semihybrid fremdriftssystemer.

– Det kan være biler med elektromotorer innebygget i girkassen, i motoren eller som er koblet til bilens fremdriftssystem via belter. Kombinert med start- og stoppautomatikk for motorer vil dette bidra til å redusere forbruket og dermed utslippene fra kjøretøy.

Både Mercedes og BMW introduserer slike kjøretøy i år.

– Selv om effekten i elektromotoren er lav, gjerne 15 til 20 kilowatt, er det mer enn nok til å holde en bil i jevn fart på landeveien. En bil behøver ikke store energiuttaket for å holde farten.



Enklere mekanikk

I stedet for seks og sjutrinns automatiske girsystemer, som etter hvert er mye brukt, vil de nye hybridkassene kun ha fire trinn.

Elektromotorene vil være til god hjelp under akselerasjon og sørge for helt rykkfrie girskift inntil bilen kommer opp i ønsket fart. Disse automatkassene vil dessuten ha tørrplatekløtsj slik at energitapet blir minimalt.

Mekanisk blir de også enklere. Primært er det bakhjulsdrevne biler som kommer med disse løsningene.



Elektrisk fremdrift

– Ordentlig fart på hybridbilene får vi først når seriehybridene blir introdusert. Dette er biler som egentlig er rent elektriske, med elektromotorer for fremdrift, men har en liten motor som kun brukes til å generere energi til batteripakkene i bilen. Disse bilene vil også kunne lades fra nettet, såkalt plug-in hybrid, forteller Wamstad.

Men han heller kaldt vann i blodet på dem som tror at dette kommer fort.

– Det vil ta flere år før vi får et stort utvalg av biler med seriehybrid løsninger.