BYGG

Avblåser den gule marmorfare

Joachim Seehusen
13. des. 2007 - 13:53

Faren-over-signalet er blåst for marmoren på operaen.

Gulfargen stammer fra organisk materiale, og blir borte når steinen tørker.

Det er ikke korroderte jernforbindelser, som blant andre professor Tom Andersen ved Universitetet i Oslo mente det måtte være.

Trippelsjekk

Etter alt oppstyret rundt de gulnende steinene ønsker Statsbygg å være helt sikre, og varsler nå at Sintef-rapporten skal verifiseres av Sveriges Provnings och Forskningsinstitut og av danske Rambøl. Sintefrapporten er allerede lest av professor Elen Roaldset og to av hennes kolleger ved insitutt for geofag ved Universitetet i Oslo. De tre professorene går gode for Sintefs konklusjoner uten forbehold.

Statsbygg vil nå fjerne alle finérplatene som har beskyttet gulvet under byggeperioden, bortsett fra der det fortsatt står tyngre maskiner og utstyr, og sette på gulvvarmen for å tørke ut gulvet. Dermed forsvinner gulfargen.

Les også: - Operamarmor vil forvitre
Operaen: Gulfargen kan tørkes bort
BILDESERIE: Operaen i Bjørvika (bildeserie)
Operaen tar form (bildeserie)

Vil vite mer

Seniorforsker Lisbeth Alnæs har vært ansvarlig for undersøkelsene Sintef har gjort. Hun sier Sintef gjerne vil gjøre ytterligre undersøkelser for å identifisere hvilket eller hvilke organiske stoffer som har forårsaken gulfargen. Det kan være forurensninger i sanden i mørtelen, det kan være forurensninger i vannet eller det kan være stoffer i selve marmoren.

– Vi fortsetter samarbeidet med Sintef, de skal få undersøke hvilke stoffer det er snakk om, bekrefter informasjonsdirektør Hege Njaa Rygh i Statsbygg. Sintef skal også se nærmere på de utendørs steiene som er gulnet, selv om det er av langt mindre omfang enn gulningen innendørs.

Avviser smuldring

Både forskningssjef Einar Aassved Hansen og Lisbeth Alnæs avviser helt professor Tom Andersens advarsler om at marmoren etter hvert vil smuldre opp, selv om det nå er bekreftet at steinen inneholder jernforbindelser. Marmoren er utvendig behandlet slik at fukt ikke skal kunne trenge inn, dermed kan ikke korrosjon oppstå.

– For operaen er det ingen problemstilling, sier Aassved Hansen. – Våre konklusjoner er i samsvar med Sintefs, vi er 100 prosent enige, sier professor Elen Roaldset.

Diesel

I enkelte storbyer, blant annet Roma, skal det være snakk om å forby bruk av dieselkjøretøyer fordi utslippene av svoveloksider og NO x skal føre til skader på marmorflater. Alnæs beroliger med at heller ikke dette skal være noen trussel mot operaen, selv om trafikkbelastningen rett utenfor er tung.

– I våre undersøkelser i forkant av kjøpet så vi på flere forhold, også svoveloksider og NO x, vi er trygge på at overflatebehandlingen av steinen gir tilstrekkelig beskyttelse.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.