NEIDA: Politiet har ikke noe med Simcos overvåkingssystem å gjøre. En svart boks i bilen og mobilnett er alt som skal til for å overvåke bilens tekniske systemer.
FARGERIK: Dette er Simcos prototype på en simulator som kan teste bilens styreenhet. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
BEGYNNELSEN: Simcos historie startet med reparasjon av motorsportbiler. Daglig leder Simen Huse (til v.) har ikke klart å kvitte seg med dette klenodiet. Hernan Serrano har innsett at bilen blir. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
UNDERVISNING: Simco har satt sammen en bil, som kan brukes til undervisning. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
UTBRENT: Denne styringsenheten er helt utbrent, men dataene kan fremdeles avleses. Dermed kan Simco finne ut om bilen har vært brukt som den skal. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
FORNØYDE: Hernan Serrano (til v.) og Simen Huse er fornøyde med det Simco har fått til. Satsing på forskning har gitt helt nye produkter på markedet. (Bilde: CAMILLA AADLAND)

Avansert bilovervåking

Sarpsborg: I flere år har det lille firmaet i Sarpsborg i all hemmelighet jobbet med det nye produket, som kan over vpke bilen uansett hvor du er på kloden.

Det eneste som trengs er en liten svart boks, en ledning å koble den til med og GSM-dekning.

– Kunden kobler til boksen, setter på tenningen, og så ordner vi resten herfra, forteller elektronikkingeniør Rune Larsen. Selv om bilen skulle befinne seg i Australia, får Larsen feilkoder og motorens sanntidsdata opp på skjermen sin.

– Vi kan sitte her og se hvordan motoren oppfører seg mens bilen kjører. Vi kan både oppdatere software herfra, samt sjekke motor og gir, sier elektronikkingeniøren. Målet er at forsikringsselskaper og NAF skal ta i bruk tjenestene til Simco. Kunder kan kjøpe apparatet og deretter betale lisens og abonnementsavgift for at Simco skal fjerndiagnostisere biler for dem.

Vil unngå sløsing

Foreløpig er Simcos fjernavlesningssystem helt i startgropen. De siste årene har seksmannsbedriften satset nesten alt på forskning og utvikling.

– Vi har holdt på i et par år med dette prosjektet. Vi vil vise hva som er mulig å få til med få ressurser, forteller systemutvikler Hernan Serrano. Bedriften er 15 år i år, og har fulgt utviklingen fra enkel elektronikk og mekanikk i bilene til stadig mer data og mindre komponenter.

– Mange verksteder begynte å kaste deler fordi reparasjonene ble for vanskelige. Vi begynte å jobbe mot dette, og kan nå teste styreenhetene i bilen for å finne ut om de er ødelagte. Det viser seg at 60 prosent av de vi får inn er i orden. Når slike bokser koster fra 10.000 til 80.000 kroner, kan kunden spare mye på å kontrollere dem før de kastes, sier Serrano.

Simco har som mål å feilsøke og reparere et produkt som ellers ville blitt søppel.

– Vi har satset på resirkulering. Det har vært mye sløsing i bilbransjen. Vi tar vare på deler og bruker dem en gang til. Det blir rimeligere og vi sparer forsøpling, forteller daglig leder Simen Huse. Nå har bedriften klar en prototype som tester og programmerer styreenheter.

Bilverksteder kan da sende styreenheten til Simco for å få denne kontrollert og reparert. Enheten som skal testes, blir koblet til en PC. Ved hjelp av denne og en simulator kan alle funksjonene sjekkes, og det som er galt kan repareres.

– Vi kan fikse den for en brøkdel av prisen. Det går også raskere, fordi man slipper å sende den avgårde til Japan, sier elektronikkingeniør Jon Eilert Syverstad. Han viser stolt frem den fargerike prototypen som kan teste styreenheter. Den har vært i bruk i et halvt års tid, og blir stadig videreutviklet.

Utbrente deler

Kundene er både bilverksteder og privatfolk, men i den senere tiden har bilelektronikkfirmaet rettet seg mer og mer mot forsikringsbransjen.

– På nyere biler kan vi avlese historikk i styringsenheten. Vi finner ut antall kilometer bilen har gått, hvilke nøkler som ble brukt sist og om styringsenheten har vært manipulert, sier Huse.

Også små bokser som ser fullstendig utbrente ut, inneholder verdifull informasjon.

– Tidligere ble hele bilen kjørt på dynga, men dataene er intakte, og kan leses, forteller Simco-sjefen. Han stiller selv som sakkyndig for forsikringsselskapet i tvistesaker. Da har han med seg verdifull informasjon om hva som egentlig har skjedd med bilen.

– Det er mye penger i bil. Det svindles for tre milliarder hvert år bare i Norge. Forsikringsselskapene vil sikre seg at de går på rett person når noe har skjedd, sier Huse.

U-land på bil

Han savner et større faglig miljø innen bilektronikk.

– Norge er et u-land når det gjelder bil og opplæring på bil. Det finnes ingen utdanningslinjer innen dette faget. Vi har jobbet med å få tak i folk, og har også vært utenlands for å få kompetansen vi trenger. Nå håper vi på å bygge oss opp et nettverk i Norge og Skandinavia, sier han. Selskapet har meldt seg inn i Innovasjon Bil, som er et nettverk for støtte til bilbransjen i Norge.

– Vi er så langt den eneste lille bedriften som er med, og føler oss heldige som får være med, innrømmer Huse. Han er opptatt at det bør bli enklere for små bedrifter å drive forskning og utvikling. – Det er vanskelig å få til kapital i en starfase. Vi greide det ikke, men hadde heldigvis startkapital selv, sier han.

Så langt har Simco fått bra respons på produktene sine. Men det er nå det skal skje: - Vi har valgt å gå sakte frem. Det er bedre enn å vokse for fort, sier Huse. Han er samboer med Brita Iversen, som eier hele bedriften. – Vi er glad for å ha en kvinnelige eier. Det er ikke akkurat så mange kvinner i denne bransjen, smiler Simco-sjefen.

Selskapet har overtatt Helge Paulsens undervisningsmetodikk, og vil satse på å bygge opp en egen kompetanseavdeling. I løpet av våren åpner Simco et forretnings- og kompetansenter tett ved E6. – Vi vil bli mer synlige. Samtidig vil vi beholde forskning og utvikling i dagens lokaler, sier Huse.