Gauthier Stonestreet (t.h.) er leder for produktstrategi for maritim i Aveva. Jan Stålsett er teamleder EDS i Norden. (Bilde: Tore Stensvold)
Jan Stålsett og Gauthier Stonestreet demonstrerer E3D Insight på en stor berøringsskjerm. (Bilde: Tore Stensvold)

AVEVA E3D INSIGHT

Avansert 3D-visualisering kan spare rederier for å reise til Korea

Med en PC eller nettbrett kan en skipsreder se og godkjenne 3D-modeller av skipet sitt før stålet kuttes og sveises.

Programvareselskapet Aveva tar med seg visualiseringsteknologi for prosessanlegg på land og offshore over til maritim sektor.  

– Vi forenkler hverdagen for alle involverte i et byggeprosjekt, sier Gauthier Stonestreet, produktstrategisjef for maritim i Aveva.

Selskapet er allerede store på 3D-konstruksjonssystemer for både prosessanlegg og offshore.

Med produktet Aveva E3D Insight kan designerne og ingeniørene visualisere i en 3D-modell deler eller hele skip.

Tredjepartsinvitasjon

– E3D Insight inngår som en del av vår portefølje, Aveva Integrated Engineering & Design Solutions. Produktene er åpne for integrasjon med tredjepartsleverandører, sier Stonestreet.

Med berøringsskjerm på PC, TV eller nettbrett koblet til nett, kan man bevege seg rundt, forstørre, rotere og hente fram tekniske spesifikasjoner fra modellen som ligger i en sentral base.

– Dette er første gang vi kan vise i en detaljert modell hvordan skipet vil bli bygget. Det gir ulike fagområder mulighet til å avdekke feil og mangler, påpeker Stonestreet.

Les også: Vards nye konseptskip kan være for ekstremt

Skjermbilde fra visualiseringsverktøyet. Her kan man gå inn i detaljer og se status på designarbeidet, som er utført i DAK-programmet PDMS.
Skjermbilde fra visualiseringsverktøyet. Her kan man gå inn i detaljer og se status på designarbeidet, som er utført i DAK-programmet PDMS. Aveva

Bare se – ikke røre

I programmet kan det ikke gjøres endringer, det er kun ment for å visualisere det skipsdesignerne og ingeniørene lager av detaljplanlegging.

– Det er mulig å legge inn kommentarer, for eksempel hvis en rørdesigner ser på et motorrom, kan det fort fastslås om det er mulig å plassere ventiler og instrumenter der de er tegnet inn, eller om det kollidere med andre deler. Da kan man legge igjen en beskjed til dem som tegner, sier Stonestreet.

En del av ventilasjonsanlegget er valgt. Vital informasjon kommer fram, og fra menyen gjør man nye valg og får opp enda mer informasjon.
En del av ventilasjonsanlegget er valgt. Vital informasjon kommer fram, og fra menyen gjør man nye valg og får opp enda mer informasjon. Aveva

Roller og tillatelser

Jan Stålsett fra Avevas Oslo-kontor sier at ulike aktører vil ha ulik tilgang og tillatelser.

– Hensikten er å visualisere og så gi de ulike aktørene tilgang til å inspisere, kommentere og godkjenne. En skipsreder kan sitte i Oslo eller Fosnavåg og se på modellen av skipet sitt som bygges i Korea. Han eller hun trenger ikke reise til Asia for å godkjenne de ulike trinn, sier Stålsett.

Aveva mener programmet også kan benyttes av så vel eiere og ingeniøransvarlige som klasseselskaper for å godkjenne tegninger før fabrikasjon.

Les også: DNV GL har kartlagt: Disse skipstypene slipper ut mest

Menyvalg på vei inn i modellen.
Menyvalg på vei inn i modellen. Aveva

Effektivisering

– E3D Insight vil hjelpe til ned å øke produktiviteten for et skipsverft. Det gir også god oversikt og kontroll over på prosjektet. Alle har tilgang til samme informasjon på samme tid, og kan lese av status og følge med på milepæler, sier Stonestreet.

Aveva E3D Insight er ikke klar for salg før siste kvartal i år. Det gjenstår en del detaljer for å tilpasse systemet til skipsverft og ikke et landanlegg.

Retningsfeil

På demoversjonen TU får se, står det blant annet angitt endrete himmelretninger etter hvert som modellen roteres.

– Den marine versjonen er basert på vår «Plant industry-versjon». Retningsangivelser skal selvsagt byttes med styrbord, babord, akter og forut, sier Stonestreet.

Tre verft er med i utviklingsarbeidet, Nassco i USA, Mitsui og JMU fra Japan bidrar med nyttige innspill. 

Les også: Har ventet på påbud siden 1994 - nå skal salget av disse endelig ta av