Storebæltbrua har stor seilingshøyde under den østlige delen på bildet. Men den lave Vestbrua ble pårent av Karen Danielsen torsdag kveld. De tekniske installasjonenen som skal varsle mulig kollisjon virket, men menneskene sviktet. (Bilde: )
AutoPASS-brikken til Q-Free.
Vestbroen over Storebælt i Danmark. Her er seilingshøyden kun beregnet på småbåter. Det 3.000 tonn store containerskipet Karen Danielsen fikk skipsbroen revet av og kilte seg fast.

AutoPASS over Øresund og Storebælt

  • Motor

I tillegg kan AutoPASS-brikken brukes på enkelte ferjeforbindelser i Sverige og Danmark.

Tjenesten har fått navnet AutoPASS EasyGo.

Foregangsprosjekt

Samarbeidet er unikt i verdenssammenheng.

- For første gang har flere land gått sammen og samordnet sine systemer for elektronisk betaling i transportsektoren, sier prosjektleder Jacob Trondsen i Statens vegvesen.



Kan bli EU-standard

I tillegg er andre land interesserte i å delta i EasyGo-samarbeidet.

Både tyske, østerrikske og franske veimyndigheter har vært i kontakt med prosjektet for å vurdere et samarbeid.

Dette plasserer de tre skandinaviske land i førersetet i forhold til arbeidet innen EU mot et felles europeisk system for bompengebetaling innen 2012.