Årsaker til trafikkulykker

  • forum

SAMFERDSEL: Klemet Gotland hadde i Teknisk Ukeblad nr. 1108 en grei gjennomgang av hovedårsakene til de mange dødsfall på veiene våre. Menneskelig svikt var klart hovedårsaken. Neste spørsmål er imidlertid hva kan gjøres for å redusere den menneskelige svikt? Ligger det en systemsvikt i bunnen på dette problemet?

Hvorfor låser du døren til ditt hus eller leilighet når du går og legger deg om kvelden? Hvorfor lar vi det være helt opp til den fartsglade eller alkoholtørste bilist å kjøre sin bil så fort de selv vil med eller uten sertifikat? Hvorfor har vi slik en mild kontroll og milde reaksjoner knyttet til veitrafikk? Hvor mange ganger har du blitt kontrollert av politiet for promille eller fart de siste fem årene? Kanskje er du til og med en av disse som har en fotoboksvarsler i bilen. Den forteller deg at rundt neste sving står det en fotoboks, så du bør sette ned farten. Når den er passert, kan du gasse på igjen slik at du får full kjøreglede med din raske bil. Det er mange som setter stor pris på dagens frihet til fart, akselerasjon og moro på veiene. Får de en bot en sjelden gang, har de fleste råd til det.

Nå er det også noen andre på veiene som også ønsker frihet, men denne gangen fra ulykker, død og lemlestelse. Du og jeg kan ikke velge om vi skal ha frihet Til eller frihet Fra på veiene. Det er kun mulig med en frihet av gangen på de samme veier, og politikerne er de som velger. De har valgt frihet Til fart og moro med en mild kontroll og milde reaksjoner. Derfor har vi så mange dødsulykker på de norske veiene.

Det er fullt mulig å stoppe de alkoholtørste fra å kjøre sine biler når de er påvirket. Det kan gjøres med montering av en alkolås i bilen til de som er tatt i fyllekjøring. Det er fullt mulig å begrense de fartsglade som er tatt i råkjøring, med montering av en automatisk fartstilpasser slik at bilen ikke kan kjøre fortere enn tillatt hastighet. Det er fullt mulig å kreve installert ferdskrivere i alle biler slik at benyttet fart i forhold til fartsgrense kan avleses av politiet ved kontroll eller etter uhell. Det er fullt mulig å begrense maksimal hastighet til 70 km/time på alle stamveier uten solide midtdelere. Dagens teknologi åpner for en rekke grep som vil kunne vesentlig redusere antall dødsulykker på veiene. Utfordringen er å finne politikere som vil, og tørr, ta de nødvendige grep. Systemfeilen er at de valgte politikerne ønsker frihet Til fart og moro på veiene! Da følger død og lemlestelser med.

Per A Løken

SikkerTrafikk.no