19 ÅR GAMMELT: Atlantic Airways-flyet var av typen British Aerospace BAe 146-200. Det ble bygd i 1987 og levert til flyselskapet i mars 1988. (Bilde: Søren Geertsen)

Årsaken undersøkes nå

  • Motor

Statens Havarikommisjon for Transport ( SHT) jobber intenst på ulykkesstedet, hvor de undersøker hver minste detalj for å finne årsaken til den tragiske flyulykken tirsdag morgen.

Spesialkompetanse

Alle de involverte intervjues, og rullebanen og flyvraket studeres svært omstendelig.

SHT får assistanse fra den engelske havarikommisjonen, som har personell med spesialkompetanse på flytypen BAe-146. Representanter fra flyprodusenten og Atlantic Airways vil også komme til Stord lufthamn for å assistere så godt de kan i de tekniske undersøkelsene.

Svarte bokser i London

Onsdag dro en medarbeider over til London med ferdskriveren og taleregistratoren, eller de svarte boksene, fra flyet. SHT vil ikke ta risikoen med å sende recorderne med fly alene.

I London blir recorderne avlest, før informasjonen sendes tilbake til Norge for analyse.

- Både lydfilene og verdiene av måleparameterne får vi så fort recorderne er avlest, så det helt opplagte vil vi nok se ved en gang, sier sjefsingeniør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen.

Sidelengs av rullebanen

Analysene vil imidlertid ta lenger tid. Men etterhvert vil ferdskriveren kunne si noe om alt fra flyets retning og fart (lufttrykk), til hjulenes rullehastighet og motorens turtall.

- Det vi vet etter å ha studert flyets spor, er at det har gått sidelengs ut av rullebanen. Recorderne vil forhåpentligvis kunne si oss presis hvorfor og hvordan dette skjedde, sier Halvorsen.

Offentlig informasjon

Rapportene tar det lang tid å skrive, men Havarikommisjonen vil offentliggjøre faktaopplysninger fra sine undersøkelser - og viktig informasjon om hva som er registrert i de svarte boksene - så fort det er klart.