Arnold velger hydrogen

Actionhelten og nå politikeren viser muskler overfor forurenserne. Han følger opp Californias strenge utslippspolitikk.

De enorme eksosutslippene fra biltrafikken skal reduseres. Tiltaket skal gjennomføres i samarbeid mellom myndigheter og private interesser.

Schwatzenegger ser for seg et stort nett av hydrogenfyllestasjoner lags alle statens motorveier innen 2010.

- Flere hundre slike stasjoner skal bygges for å levere drivstoff til hydrogendrevne biler, lastebiler og busser. Vi skal starte en ny ære for ren transport i California, sier guvernøren.

- Valget er ikke mellom økonomisk vekst og miljøvern. Her i California går dette hånd i hånd.

Den folkerike amerikanske staten har i alle år ledet an når det gjelder å bekjempe forurensing fra statens enorme biltrafikk. De fikk de første strenge utslippskravene, de hadde en ambisiøs plan for å innføre elektriske biler - og nå vil myndigheten gå foran for å gå over på hydrogendrevne kjøretøy.

I dag er hvert syvende barn i California plaget av astma. I alt vesentlig skyldes dette forurensing fra biltrafikken.

Ifølge Terry Tamminen, som er leder av Californias forurensingstilsyn, er det ikke akseptabelt å bruke det 19. århundrets teknologi (forbrenningsmotoren) for å løse 21. århundrets transport.

I Norge er perspektivet lenger, men det planlegges å opprette hydrogenfyllestasjoner fra Oslo til Stavanger - Hynor.

Norsk Hydro skal levere stasjonene. De har i mer enn 75 år levert utstyr som lager hydrogen industrielt, både fra landbaserte kilder eller naturgass.

Hydro ser store muligheter innen produksjon av utstyr for hydrogenproduksjon. Denne erfaringen brukes også i et EU-prosjekt, hvor seks europeiske byen skal etablere fyllestasjoner for kjøretøy.