WINDOWSBRETT:Windows ser ikke ut til å ha tapt kampen om nettbrettene, selv om Microsoft jobber steinhardt for å gjøre operativsystemet mer fingervennlig. Toshiba vise frem en prototyp på et 11,6 tommers Windowsnettbrett. Og for å sikre seg sto det samme brettet i et annet monter med Android operativsystem. (Bilde: Odd Richard Valmot)
AKEBRETT:Samsung har hatt veldig stor suksess med sitt 7 tommer nettbrett Galaxy Tab. Nå kommer en billigere versjon uten 3G, men med WiFi. En annen nyskapning fra koreanerne er dette nettbrettet hvor du kan la en fullt tastatur skli frem under. Smart. (Bilde: Odd Richard Valmot)
TV-nettbrettPanasonic vil også inn på nettbrettmarkedet og kommer med hele tre modeller. Den minste er på knøttsmå 5,5 tommer, men s de to storebrødrene er på 7 og 10,8 tommer. Ideen med dem er at de skal gjøre det nettbrett gjør, men også samspille med TV-en som bl. a. fjernkontroll. Panasonics TV-er selvfølgelig. (Bilde: Odd Richard Valmot)
Panasonic 5,5 tommer (Bilde: Odd Richard Valmot)
BIG IS BEAUTIFULPå IFA viste LG frem sin nye 72 tommer 3D-TV. Det vil ikke erkekonkurrent Samsung ha noe av. Nå lanserer de denne 75 tommeren som sikkert kommer til å selge godt. For mange blir det ikke stort nok. Som alle de andre TV-ene fra Samsung, men også fra konkurrentene er internett blitt mye viktigere. (Bilde: Odd Richard Valmot)
MONSTERHØYTALERE:CES er stedet å være for de som er opptatt av lyd i bil. Med noen slike strategisk plassert rundt i bilen er du garantert å overdøve motoren, selv uten eksosanlegg. Men magnetvekta på noen av montrene kan gå ut over bilens lasteevne. Kanskje du må kjøre alene. Vi så også noen som hadde fått plass til en 46 tommer TV i bilen. Godt alternativ til baksete! (Bilde: Odd Richard Valmot)
TV-nettbrettPanasonic vil også inn på nettbrettmarkedet og kommer med hele tre modeller. Den minste er på knøttsmå 5,5 tommer, men s de to storebrødrene er på 7 og 10,8 tommer. Ideen med dem er at de skal gjøre det nettbrett gjør, men også samspille med TV-en som bl. a. fjernkontroll. Panasonics TV-er selvfølgelig.Odd Richard Valmot (Bilde: Odd Richard Valmot)
ELEKTROFORD:Ford benyttet anlednignen til å lansere sin nye helelektriske Ford Focus Electric. En 100 kW motor og en 23 kWh batteripakke vil bringe elektro-Forden rundt 16 mil før den trenger å suge litt på en stikkontakt. (Bilde: Odd Richard Valmot)
BRILLELØST:LG viste frem en prototyp på en brilleløs 3D-TV. Slike smådingser beregnet på en seer virker utmerket. Problemet begynner når nesteman også vil ta en titt. (Bilde: Odd Richard Valmot)
iGrillDet er godt at innovasjonen blomstrer mens vi står her og hutrer. Snart er grillsesongen i gang igjen og hva er vel bedre enn iGrill for iPhone og iPad. Det er et vanlig elektronisk grilltermometer som står i kontakt med dingsen din over Bluetooth inntil 100 meter, lover den amerikanske grillkongen in spe. Ingen grunn til å overgrille fileten om du må inn å hente mere øl. (Bilde: Odd Richard Valmot)
Blackberry PlaybookPå tross av trusselen fra Apple har kanadiske Research in Motion, med sin Blackberry holdt stand. Nå vil de ha en del av det nye deilige nettbrettmarkedet og mange mener at nye Playbook på 7 tommer vil bli iPad-ens tøffeste utfordrer. Naturligvis har kanadierne laget sitt eget operativsystem som er svært intuitivt og lett å fingermanøvrere. (Bilde: Odd Richard Valmot)
STORE FORHOLD:Ingen kan få fart i pressekonferanser slik som Sony. Her stiller Sonysjefen Sir Howard Stringer med stjernene i den kommende filmen Green Hornet. Over henger det som sikkert er verdens største 3D-skjerm. (Bilde: Odd Richard Valmot)

Årets CES – Evolusjon, ingen revolusjon

LAS VEGAS: De siste årene har vi blitt vant med at CES – verdens største forbrukermesse – har presentert den ene revolusjonen etter den andre. HD-TV, Blu-ray, 3D osv. I fjor ble faktisk også nettbrettet lansert i form av HP Slate, temmelig likt iPad, men siden har vi ikke hørt noe mer om det.

I år var det ikke mye å slippe ned haka for. Det var bare masse av det man kunne forvente seg. Men et unntak var det, ikke helt forbrukerelektronikk kanskje, men mer forbrukerelektrisk. Ford benyttet anledningen til å slippe sin nye helelektriske Fokus-modell.

Mens fjorårets CES sydet av tredimensjonale tv-er var messen også preget av finanskrisen. Nå var bekymringene kastet av og folk var tilbake i normale tall som er rundt 130 000. Det er ikke dårlig på en lukket fagmesse.





Nettbrett

I år forventet alle at det var nettbrettet som ville stå i fokus i år. Og sant nok. Bare et år etter at Apple viste at det var et marked mellom pc-en og mobilen vil alle ha en bit av kaka. Ikke så rart. Er det noe denne industrien elsker så er det et jomfruelig marked hvor kundene skriker etter dingser. CES flommet over av nettbrett i ulike varianter.





Internett-tv

På tv-siden var det ingen store nyheter, snarere mer av det vi allerede har hatt en stund. Alle de store produsentene er blitt enda mer forelsket i internett og navn som smart-tv sitter løst på markedsførernes lepper. Poenget er at ved å koble slike tv-er til Internett kommer man inn i leverandørens deilige nettverden, hvor man kan hente innhold fra nettet, leie film, laste ned apps, spille av video fra hjemmenettet og mye mer. Produsentene slåss om å lage den beste opplevelsen, men de vil ikke slippe tv-en helt løs på internett. Sony er den eneste produsenten som kommer i nærheten på et par modeller som tilbyr Google TV som grensesnitt.





3D

Tv-er med 3D har fått et godt fotfeste i markedet. Produsentene skryter av hvor mange millioner de har solgt og hvor stor markedsandel slike modeller er i ferd med å få. En verdensomspennende undersøkelse gjort av konsulentselskapet Accenture peker på at markedet for 3D-tv-er vil femdobles i år. Det er den største økningen av alle i de 19 segmentene de undersøker. Det bør også nevnes at det nå kommer en masse pc-er med 3D-kapable skjermer. Ikke så rart, for spillmarkedet er spådd stor vekst på 3D.

Men alt er ikke bare fryd og gammen. Mange kjøpere melder tilbake at de får hodepine av å se lenge på 3D, og slikt ikke bra for salget. Samsungs løsning er nye mye mer behagelige briller som synkroniserer mer presist via Bluetooth i stedet for via infrarøde signaler. LG går enda lenger. Veldig mye lenger faktisk. De dropper aktive briller på mange av modellene, og går over til passive. Det vil si slike vi får på kino, og som bruker polarisasjon til å skille høyre og venstre øye. Fordelen er at brillene blir svært billige, batterifrie og 3D-opplevelsen mer behagelig. Løsningen er såre enkel og går ut på å legge et polarisasjonsfilter på annenhver linje i bildet slik at hvert øye ser halve bildet. Ulempen er at halve oppløsningen forsvinner i dragsuget. Det var synlig om man var oppmerksom på det, men LG har rett i at bildet blir veldig behagelig å se på.





Brilleløs

Det er selvfølgelig ikke ønskelige å måtte bruke briller når man skal se på TV. Håpet er at noen skal finne opp en fantastisk teknologi som gjør det mulig. Toshiba, Sony og andre demonstrerte brilleløse modeller uten at vi ble spesielt imponert. Slike har vi i snart ti år uten at de har blitt synlig bedre. De kunne ha fungert om de var laget for en tv-seer, men slike vil jo ikke folk ha. Hver ekstra seer betyr lavere oppløsning i tillegg til at man må plassere hodet innen snevre rammer. Briller er nok bedre, ja.