IT

– Apple laget markedet. Nå skal vi ta det

Microsoft har stor tro på sitt eget Surface. Torsdag lanserte de Windows 8.

Stein Jarle OlsenTestansvarlig
26. okt. 2012 - 07:05

STOCKHOLM: Det har vært snakket mye om Windows 8 de siste månedene. Mange har reagert på at Start-menyen er borte, og vi var ikke nevneverdig imponert av den første Windows 8-maskinen vi hadde inne til test.

Klar for deg

Torsdag ble snoren offisielt klippet for Windows 8, blant annet med et større arrangement for nordisk presse og bloggsfære i Stockholm.

Fokus for det nye operativsystemet er i all hovedsak to ting: Touch og apper, med slagordet "fast and fluid" - og med de fleste funksjonene fra Windows 7 intakt under panseret.

Windows 8 er uten kompromisser, ifølge Microsoft, og fungerer like bra for jobb som for lek og for å skape innhold som for å konsumere innhold.

Det skal også være intuitivt å navigere i, ettersom alle Windows 8-apper skal fungere på samme måte, blant annet ved at du kan sveipe fra høyre for å få opp den Windows-spesifikke menyen, fra toppen for den app-spesifikke og så videre.

Les også:

Her er Microsofts stikk til Apple og Spotify

Blir dette den viktigste PC-knappen i høst?  

50 norske apper

Microsoft hevder å ha mellom åtte og ti tusen apper i sin Windows store tilgjengelig nå ved lansering, og av disse er rundt 50 spesielt rettet mot det norske markedet.

Her finnes for eksempel en egen Netflix-app, Rimi, TV2 Sumo, musikkstreamingtjenesten Beat, VGTV og - kanskje ikke overraskende - Wordfeud. Kort sagt: Mye av det du tidligere har vært vant til å kjøre i nettleseren, vil være eller bli tilgjengelig som en app i Windows.

Alle appene som er tilgjengelig i Windows store vil dessuten være gjennomgått av Microsoft selv, slik at de står inne for sikkerheten og innholdet. Samtidig glimrer store navn som Facebook, Twitter og Spotify foreløpig med sitt fravær.

Microsoft ser ut til å følge omtrent samme modell som Apple når det gjelder å ta seg betalt for å distribuere applikasjoner - utviklerne får beholde 70 prosent av omsetningen, et tall som stiger til 80 prosent så fort en app har blitt solgt for 25000 dollar.

Microsoft Surface lanseres kun i Tyskland, Frankrike og Storbritannia av landene i Europa - foreløpig.
Microsoft Surface lanseres kun i Tyskland, Frankrike og Storbritannia av landene i Europa - foreløpig.

Les også:

Kanskje den heftigste PC-nyheten på IFA

Denne erstatter to PC-skjermer  

Forenklet

Windows 8 kommer i tre versjoner - "standard", en Pro-utgave til bedriftsmarkedet og den såkalte Windows RT, rettet mot nettbrett og andre produkter med maskinvare fra ARM.

Sistnevnte vil ikke støtte skrivebordsprogrammene du har vært vant til å bruke i Windows 7, men kun applikasjoner som finnes i Windows' app-butikk.

ARM-innmaten vil stort sett ha mindre maskinvarekraft enn maskiner med Intel- eller AMD-innmat, men til gjengjeld ha mulighet for batteritid langt opp på tosifret antall timer.

– Hva er den fremste forskjellen forbrukerne vil merke på Windows 7 og Windows 8?

– At de kan ta på skjermen. Du vil også klare deg med mindre ressurser, ettersom hver applikasjon har sin egen sandkasse, er godt pakket inn og ikke kan stikke av med ressurser. Maskinene vil bli mindre, lettere og mer responsive - og altså ofte ha touchfunksjonalitet, sier teknologidirektør Børge Hansen i Microsoft Norge til Teknisk Ukeblad.

– Samme operativsystem skal brukes både på brett og PC. Dere er ikke redd for at "one size fits all" blir til noe som ikke er perfekt for noen?

– Nei, det tror vi ikke. Ved lanseringen er det klart 1000 maskiner i alle mulige formfaktorer, så her er det absolutt noe for alle. Dessuten følger identiteten din deg over flere enheter, og dine favoritter og apper vil følge med, sier Hansen, som også mener Windows 8 vil være like bra for bedrifter som Windows 7.

STOR TRO: Teknologidirektør Børge Hansen (f.v.), administrerende direktør Hege Skryseth, og produktsjef for Windows 8 Christian Almskog har alle stor tro på at Windows 8 skal bli en suksess for Microsoft. Stein Jarle Olsen

Tror på Surface

Sentralt i lanseringen av Windows 8 står også Microsofts eget nettbrett - Windows Surface - som riktignok var merkelig fraværende på selskapets Stockholm-lansering.

Det har sannsynligvis noe å gjøre med at Microsoft i Europa kun vil selge brettet i Frankrike, Tyskland og Storbritannia fra lanseringen.

Microsofts administrerende direktør i Norge, Hege Skryseth, hadde ingenting å komme med om når brettet vil være å se i Norge og Norden, men hun har uansett stor tro på at det er mulig å ta markedsandeler fra Apple.

– Den som evner å drive innovasjon og produktutvikling i forbruker- og teknologimarkedet tror jeg vil være den som vinner. Jeg tror ikke det er lanseringstidspunktet som avgjør, sier hun.

Teknologidirektør Børge Hansen er mer offensiv:

– Apple har gjort en fantastisk jobb med å skape et marked for nettbrett, og det skal vi nå ta med et bedre produkt. Dette markedet er ikke mettet, sier han til Teknisk Ukeblad.

Windows 8 er tilgjengelig til nedlasting og i nye PC-er fra og med fredag. Førstkommende mandag lanseres også Windows Phone 8.

Les også:

Samsung lanserer ATIV

Denne PC-en kan du legge flatt

Slik vil Netflix kapre nordmenn

Ny iMac er 5 mm tykk

Samsung integrerer Spotify i TV-en  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.