Acers nye Windows-brett Iconia W500 kommer med mulighet for en dockingstasjon med tastatur. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

– Apple er ikke fra en annen planet

Acers nye Windows- og Android-brett er i handelen snart.

  • t2

STOCKHOLM: Acer presenterte sine tabletvarianter allerede på en pressekonferanse i november, men da var både spesifikasjoner og prisnivå på et relativt vagt plan.

I tillegg skulle brettene være i handelen allerede fra februar av, og på det området er det i alle fall åpenbart at Acer ikke klarte å levere.

Les mer: Acer lanserer tablet

Navn

Men nå skal det bli andre boller, og brettene har til og med fått navn. Iconia Tab W500 for Windows 7-brettet med 10-tommers skjerm, A500 for det like store Android-brettet, og dessuten A100 for en sjutommersvariant med Android.

W500 har en Fusion-prosessor fra AMD, nærmere bestemt C-50. Dette er en dobbeltkjerneprosessor som spinner på 1 GHz og har en Radeon HD6250-brikke integrert. Alt på magre 9 watt i maksimalt effektforbruk, noe som skal gi en batteritid på seks timer surfing eller fire timer videoavspilling fra det 36 Wh store batteriet.

Videre finner vi 2 GB RAM, 32 GB SSD-disk og en kapasitiv 10,1-tommers skjerm med 1280x800 i oppløsning. Brettet har kameraer både foran og bak, men bare med en enkelt megapiksel på hver.

TU20110415P101003118310_20_25 1104150941.jpg

Hybrid

W500 kommer også med mulighet for en dockingstasjon med tastatur, som gjør brettet til en fullverdig 10-tommers bærbar PC. Brettet skal være i handelen allerede i begynnelsen av mai.

På dagens presseseanse i Stockholm fikk vi kun oppgitt svensk pris, som begynner på 4500 svenske kroner kun for brettet. Med dockingstasjon og 3G-muligheter vil prisen bli nærmere 6000 kroner.

Vårt inntrykk av Windows-brettet etter litt lett tafsing i den svenske hovedstaden, var det er relativt massivt sammenlignet med de fleste andre brett vi har vært borti. Vekten er jo også på hele 970 gram, noe som ikke akkurat gjør det til noe du opererer med én hånd.

Det virket også som om operativsystemet ikke var helt optimert for touch-grensesnittet, men dette er nok noe Acer har klart til endelig lansering. Foreløpig fås det også bare med Windows Home Premium, mens Professional vil komme etter hvert.

Asus med superbrett

TU20110415Acer Iconia A50018410_23_50 1104150945.jpg

Honeycomb

A500 blir i stor grad likt Windows-brettet, men får selvfølgelig Android-versjon 3.0, også kalt Honeycomb. Brettet drives av en Nvidia Tegra 250-prosessor på 1 GHz, må nøye seg med 1 GB RAM og fås i 16- og 32 GB-versjoner.

Kameraene er derimot bedre, med 5 megapiksler bak og 2 megapiksler foran. Brettet er også både tynnere og lettere enn Windows-varianten, og veier inn på 700 gram uten 3G og 730 gram med. Prisen skal være omtrent den samme.

Aggressivt

Sist finner vi det lille sjutommersbrettet A100, som ifølge Acers regionsjef for Norden og Italia, Sammy Levit, skal prises "aggressivt".

For å få til det, har Acer måttet inngå noen kompromisser på spesifikasjonsfronten. Først og fremst har brettet kun 512 MB RAM og 8 GB lagringsplass, men skjermen er også redusert til 1024x600 og batteriet på magre 11,3 Wh.

Det skal imidlertid holde til 5 timer video eller surfing. Vekten er også på 410-430 gram.

Sliter

Levit opplyser at de har noen problemer med tilgangen på komponenter, og at det er særlig problematisk for enhetene med Android og 3G-modul.

– Apples iPad er nærmest enerådende i tablet-markedet. Dere føler ikke at toget har gått?

– Mange kunder ønsker ikke å bli låst til Apple-produkter, og vi sikter på markedet som ikke er sikre på om de vil ha slike. Apple er ikke fra en annen planet, og ingenting er umulig, sier Norden-sjefen til Teknisk Ukeblad.

TU20110415Sammy Levit18210_19_15 1104150940.jpg

Alternativ

Han sier Acer forsøker å skape et alternativ, og at Apple definitivt ikke er udødelige.

På antydninger fra de fremmøtte journalistene om at Acer skyter med hagle mot markedet når de lanserer brett i så mange varianter, valgte Levit først å forholde seg taus.

– Det er umulig å si om 7- eller 10-tommersvarianten vil selge best. Forbrukerne vet foreløpig ikke hva de trenger tablet-ene til, og vi ønsker å gi dem både muligheter og alternativer, Men du har nok rett, medga han etter hvert.

Les også: Samsung utvider Tab-porteføljen

Microsofts våte drøm

Her er Creatives brett