T2

Apple dominerer teknomediene

Apple-sjef Steve Jobs har grepet om både forbrukere og teknomedier.
Apple-sjef Steve Jobs har grepet om både forbrukere og teknomedier. Bilde: Scanpix
Stein Jarle Olsen
27. sep. 2010 - 11:55

Vi skriver for mye om Apple, messes det i debattforum og kommentarfelt i alle landets teknologimedier. Så også her i Teknisk Ukeblad.

Superdekning

Og kanskje er det noe i det. En ny studie fra det Washington-baserte Pew Research Center for the People and the Press konstaterer at hele 15,1 prosent av teknologiartikler i løpet av et år primært omhandlet Apple.

11,4 prosent handlet om Google, mens bare 3 prosent var om Microsoft, skriver New York Times.

Studien slippes mandag, og har sett på teknologidekningen i 52 amerikanske medier fra juni 2009 til og med juni 2010.

Gjennom den perioden var ny iPhone den nest mest omtalte teknologihendelsen med 6,4 prosent, mens iPad-slippet var den fjerde mest omtalte med 4,6 prosent.

SMS-kjøring

Windows 7 ble også sluppet i denne perioden, men fikk bare 0,5 prosent av all dekning.

Den mest omtalte på teknologifronten i USA handlet om SMS-er i trafikken, med 8,5 prosent av alle teknologiartikler i perioden.

Her var New York Times i front, med en Pulitzer-vinnende artikkelserie kalt "Driven to Distraction".

TEST: Nye iPod nano

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.