Tandberg videokonferanseutstyr.

Appetitt på suksess

  • ikt

Førsteamanuensis Jan Kjetil Arnulf ved Handelshøyskolen BI mener at Tandberg gjør mye riktig for å lykkes som en suksessbedrift.

– De har appetitt på å bli verdensledere på god kvalitet. De blåser i lokalisering. Slik tenker også Porsche i Tyskland, sier han. Han mener dessuten at Tandberg har fått til noe som er veldig vanskelig: Å samarbeide tverrfaglig. – Utviklingsprosjekter med faggrupper som har forskjellig perspektiv på verden er vanskelig. Når man får det til, er gevinsten stor.

Arnulf mener det finnes mange oppskrifter til suksess i næringslivet, mange er rene jippoer. – Tandbergs liste over mulige årsaker til suksess er interessant. Vi er ikke mindre kompliserte enn at vi lar oss inspirere av slike oppskrifter. Tandberg viser at det er mulig.

Han tror hovedårsaken til at Tandberg har lykkes er at de er sultne og flinke til å skape forventinger. – Det finnes ingen objektiv virkelighet hinsides de forventingene du skaper, sier han.

Finansdirektøren Rogne har forventingene i orden: – Det er mulig hvis vi treffer blink, å være et milliarddollar-selskap om tre år.

Rogne understreker at dette er et internt styringsmål.