Prosjektleder Oddbjørn Pladsen arrangerte åpen dag med 6.000 deltakere i Eiksundtunnelen sist helg. Nå er det offisiell åpning for hele Eiksundsambandet. (Bilde: Statens vegvesen)
Eiksundsambandet består av 14.880 meter vei fra Eiksundeika (1) til Furene i Volda (8). Eiksundtunnelen (3) er 7.807 meter lang og 287 meter dyp. (Bilde: Statens vegvesen)

Åpner verdens dypeste tunnel

  • Bygg

Det er en stor dag for Søre Sunnmøre nå samferdselsminister Liv Signe Navarsete lørdag klipper snora for Eiksundsambandet.

Etter først 25 år med forberedelser og deretter fem års anleggsarbeid får nå øykommunene Hareid, Ulstein, Sande og Herøy endelig ferjeløs forbindelse med fastlandet.

287 meter ned

Eiksundsambandet, riksvei 653, er ganske nøyaktig 15 kilometer og består blant annet av tre tunneler og ei bru.

Veien kan nå skilte med verdens dypeste undersjøiske veitunnel. Den 7,8 kilometer lange Eiksundtunnelen strekker seg hele 287 meter under havoverflaten.

Viktigst er kanskje konsekvensen av den nye veiforbindelsen. De fire øykommunene med mye industri og fiske og 22.000 innbyggere knyttes nærmere landkommunene Ørsta og Volda og deres 18.000 innbyggere.

Bratt

– Dette er en revolusjon for samferdselen her i distriktet. Vi får en større bo- og arbeidsmarkedsregion, sier prosjektleder Øystein Pladsen til TU.no.

Tunnelen får en stigning på 9,6 prosent på den bratteste siden. Her er det et krabbefelt. Det er det ikke på den andre siden med 7,6 prosent stigning. Tungbilandelen på strekningen skal ifølge beregningene kun ligge på fem prosent.

– Dette er tilfredsstillende i forhold til kravene som lå til grunn da byggingen startet. Hadde tunnelarbeidet blitt påbegynt i dag, ville det nok blitt en noe lengre og slakere tunnel, bekrefter Pladsen.

Under budsjett

Sluttkostnadene for Eiksundsambandet ligger an til å bli cirka 970 millioner kroner. Det er faktisk 25 millioner kroner under budsjett.

Mye skyldes grundige geologiske undersøkelser som holdt stikk på den største delen av prosjektet – Eiksundtunnelen.

– Det var heller lettere å komme gjennom enn vi fryktet på forhånd. Vi visste på forhånd om to steder med dårlig fjell, og de sonene traff vi, forteller Pladsen.

Konkurranse

Han tilskriver størstedelen av æren for den relativt gunstige byggeprisen at prosjektet kunne splittes opp i 16 større og mindre konkurranseutsatte entrepriser. Med flere tunneler med korte veistrekninger imellom var prosjektet geografisk gunstig når det gjelder oppdeling.

– I tillegg har vi kunnet splitte opp i tid. Lang byggetid der vi begynte med Eiksundbrua gjorde at entreprenørene kunne dra på anbudsbefaring i småsko når tunnelarbeidet skulle begynne, sier Pladsen som har jobbet med prosjektet helt siden 1996.

Forhistorien til prosjektet går helt tilbake til 1978 da Eiksundsambandet AS ble stiftet.

Kortere reisetid

Det neste store prosjektet i denne regionen nå er Kvivsveien som skal starte opp i høst og stå ferdig i 2012. Veien vil gi ferjefri E39 mellom Festøya og Lote og representerer en ny øst-vest-forbindelse mellom Søre Sunnmøre og Østlandet.

Sammen med Eiksundsambandet vil kjøretiden fra øykommunene på Søre Sunnmøre til Oslo bli redusert med over en time.