Slik skal den nye Besin- og hydrogefyllingsstasjonen se ut etter ombyggingen. Statoil-stasjonen ved Forus blir den første i en rekke på veien mellom Stavanger og hovedstaden. (Bilde: Statoil)
Think tenker enda mer miljø. Etterspørselen etter kombibilen som bruker vanlige batterier til framdrift og hydrogen til å lade batteriene igjen ved hjelp av brenselcelle, kommer til å øke i Stavanger-traktene. Rekkevidden blir på 240 kilometer. (Bilde: Think)

Åpner hydrogenstasjon i Stavanger

  • Miljø

Er du en av få bileiere som ikke har stempelmotor, men kjører på brenselcelle drevet av hydrogen og bosatt nær Stavanger, er du heldig.

Da kan du fylle hydrogen fra landets første ”bensinstasjon” med pumper for både hydrogen og hydrogen blandet med etanol (hytan). I tillegg kan du fylle naturgass.

HyNor-veien

Stasjonen er den første i en rekke av mange som er planlagt på strekningen Stavanger-Oslo, det såkalte HyNor-prosjektet.

Norge er imidlertid ikke først ute. Fyllestasjoner for hydrogen finnes allerede noen steder i Europa, USA og Japan, og antallet er økende.

Grenland neste

HyNor er et nasjonalt utviklingsprosjekt som ble etablert for å fremme hydrogen som drivstoff i transportsektoren. Målet er å bygge den første infrastruktur for hydrogen som drivstoff. Dermed kan du kjøre utslipsfritt mellom Stavanger og Oslo med hydrogendrevne biler.

I første omgang vil hybridbiler være en fordel for dem som kjører mye mellom Rogaland og Oslo. Neste stasjon for hydrogenpåfylling kommer først i Grenland og åpner nærmere årsskifet. Flere komemr etter hvert, og mer kortere mellomrom.

Vannutslipp

Fra en bil med brenselceller er vann det eneste utslippet som kommer ut gjennom eksosrøret. Stasjonen på Forus er en del av det nasjonale HyNor-prosjektet og blir bygget i et samarbeid mellom Statoil og AGA.



Når stasjonen åpnes i Stavanger i august, er det første gang i Norge at hydrogen er tilgjengelig som drivstoff på kommersiell basis. Gassdrevne busser og biler har derimot vært i drift i mange år.

Propan og naturgass

Det blir stadig flere propandrevne personbiler og i byene Trondheim, Bergen og Haugesund har man benyttet naturgass på et antall busser, mens man i Fredrikstad benytter biogass. Stasjonen på Forus skal tilby både hydrogen, naturgass og hytan som er en blanding av naturgass og hydrogen.

– Det vil sannsynligvis ta mange år før det blir vanlig med hydrogenbiler på norske veier, sier Brage W. Johansen i Statoil New Energy, ifølge en pressemelding.

- Historisk kan dette sammenliknes med utbyggingen av jernbanen på 1800- og 1900-tallet. Jernbanene ble bygget ut bit for bit inntil man fikk det nettet man ønsket seg. Det er hovedideen bak HyNor-prosjektet, sier han.

AGA og Linde

En hydrogensuksess krever kommersiell og teknologisk utvikling av hele hydrogen verdikjeden. Statoil har samarbeidet med AGA om den første stasjonen.

Stasjonen på Forus skal bidra til å gi økt kunnskap og praktisk erfaring med hydrogen som drivstoff, sier

– Aga og Linde har bygget de fleste hydrogenstasjonene i Europa og har hundre års erfaring med hydrogen. Vi ser fram til å åpne den første stasjonen i Norge sammen med Statoil og starte den norske hydrogenveien, sier Harald Hovde i Aga.